aluminiumstekt entrecote

 
Ett lite annorlunda sätt att steka sitt kött på.. Jag som barn älskade lukten av detta när mamma stod och stekte och det vattnades i munnen på oss när vi brottades om köttbitarna. Det var oftast inget till någon maträtt utan mer som "snacks" haha, typ överblivet kött. Det får en så god smak och lukt, inte riktigt grillat men nästan, mört och saftigt blir det också. Brukar till och med göra rent aluminiumfolien från köttsaften senare med en brödbit.. Man behöver bara:
  • Aluminiumfolie
  • Rapsolja
  • Nötkött (entrecote hade jag)
  • Salt & svartpeppar
Skiva köttet i tunna bitar och tryck ut/banka ut dem lite. Salta och peppra från båda hållen. Pensla en aluminiumfoliebit med olja och värm en platta på spisen. Stek sedan köttet en stund på bägge sidorna, på folien, på plattan. Klart! Var försiktig så du inte bränner dig - jag själv har en tendens att vilja ta i folien (don't). Ät bara sådär och njut eller släng i lite pommes i ugnen att ha till!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Steka i folie i ugnen? Hur länge? och vilken grad? :) Låter så gott!

Svar: Nej inte i ugnen utan PÅ ugnen dvs på en platta :) läs i beskrivningen. Använd folie istället för stekpanna.
Nida V.

2013-02-25 @ 20:35:48
Postat av: *

Förstod inte heller. Men det lät gott!
Ugnen hos mig står på andra sidan av köket än spisplattorna.
Så vad menar du med en "ugnplatta"?
Hur länge ska det stekas på vilken värme är min andra fråga ?


Svar: Men Gud, förlåt! Spis(platta) heter det ju, inte ugnsplatta, hahah. Jag menar ju självklart plattorna som vanligtvis brukar vara på ugnen, därav mitt fina namn på det.. Alltså för att klargöra för alla: de vanliga runda plattorna man brukar steka annat på (i tex stekpannor) ;) kör mellan-värme, inte för lågt men inte för hög värme heller så allt bränns vid. Du märker av själv vilket som blir bäst. Räcker med några korta minuter för varje sida, det märker man nog också av när de är klara och så.
Nida V.

2013-02-27 @ 23:29:57
Postat av: Anonym

Det var en ny ide :)

2013-02-28 @ 16:10:08
URL: http://sweetsblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0