mac 'n' cheese

 
Här kommer ett recept som jag slängde ihop för längesedan när jag hade en massa överblivna makaroner (ja, hur svårt är det att råka koka på tok för mycket makaroner?) och inte visste vad jag skulle göra med det. Receptet är dock inspirerat av amerikanarnas maträtt mac 'n' cheese, som är en makaroniröra i ostsås. Min version innehåller även antingen tonfisk eller kycklingfilébitar skurna i små tärningar. Vilket som funkar bra.
 
Receptet ger ganska många portioner så halvera gärna om du inte vill laga mat för en hel armé.
  • 2 burkar tonfisk i bitar eller 2-3 kycklingfiléer
  • 8 dl makaroner
  • 50 g smör
  • 4 msk mjöl
  • 7-8 dl mjölk
  • 5-6 dl riven ost
  • 2 tsk salt
  • 2 krm vitpeppar
  • ½-1 tsk senap
  • Paprikapulver
Om du ska ha i kyckling: skär kycklingen i mindre tärningar och stek samt krydda. Koka makaroner knappt mjuka (3 min) i kastrull. Riv osten. Smält smör i en kastrull, rör ned mjöl och späd med mjölk under ständig vispning. Tillsätt senap, peppar och salt. Tillsätt en klick tomatpuré/ketchup för att få lite färg på såsen. Smaka av, vispa såsen slät och koka någon minut. Tag kastrullen av värmen och rör ned 4-5 dl riven ost. Vänd ned de kokta avrunna makaronerna i ostsåsen när osten smält. Bottna en ungfast form med kycklingbitarna eller den avrunna tonfisken. Häll på makaron-röran, variera gärna lager. Strö över paprikapulver och toppa med resten av osten. Värm på 180 grader i ca 20 min eller tills makaronin fått fin färg och alltsammans är genomhett.

Kommentarer
Postat av: E

Pappa brukar steka makaroner i stekpanna tillsammans med äggröra :D Jättegott!

Har dock en fråga, har du gjort cremefyllda citronmuffin nekada? :D Hittar inga bra recept..

Svar: Man kan steka pasta med ajvar i stekpanna också och steka med små korvbitar, blir också gott! ;D nej, nisam nikad to pravila.. om jag gör det någon gång lägger jag upp receptet :) vad är det för cremefyllning?
Nida V.

2013-01-31 @ 20:26:33
Postat av: E

Låter gott! Speciellt nu i lunchtider :) Haha. Mm..
Jag vet inte... Undrar jag med. Det är Pågens jag tänker på egentligen. E älskar dem så tänkte försöka baka något i stil med dem. Undrar mest hur de får in crèmen. :) Tack för du la upp Maraboumuffinsen btw. De är vääääldigt populära haha. :D

2013-02-01 @ 13:08:26
Postat av: Mithai

Detta ska lätt testas!

2013-02-02 @ 14:39:16
URL: http://mithai.blogg.se
Postat av: Aisha

gjorde mac n cheese en gång - aldrig mer. Fy farao, smakade ju svett o spya x( för mkt ost asså, för mkt ost..... ps, jag gjorde rätt hela vägen, följde dock ett riktigt amerikanskt recept. Amerikaner asså..

Svar: Haha det lät inte mysigt! Vad var det för recept? Jag tycker mitt är ganska gott faktiskt pogotovo s piletinom :) al såklart kanske inte är för de som inte uppskattar en del ost :p
Nida V.

2013-02-02 @ 22:28:20
Postat av: Aisha

Ne znam kan ej hitta det nu (förträngt det :p) haha. Men det kanske beror på vilken sorts ost man använder också, vissa är ju godare än andra. :) jos sa piletinom zvuci mnogo ukusno :) finns det annat man kan höra när man får massa makaroner över? Mnogo mi se svidjaju tvoje ideje za rester :)

2013-02-05 @ 10:32:50
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: Ayan osman

Älskar verkligen din blogg! Ska så testa den här rätten ikväll. Du är så himla duktig, mashaAllah!

2013-04-03 @ 12:01:47
URL: http://ayans.se/
Postat av: Anonym

Hej kan man känna smaken av tonfisk?

Svar: Ja har man i tonfisk så kan man nog känna smaken av den
Nida V.

2016-01-27 @ 15:23:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0