one juz a day

 
Who is with me?
 
Ramadan har 30 dagar i år och Koranen har 30 juz. Med enkel matte blir det en juz per dag - så har man läst ut hela Koranen under Ramadan. Delar man upp det ytterligare blir det ca 4-5 sidor efter varje bön per dag. Inte alls svårt, men ändå en utmaning, och inshAllah en stor belöning. Det här är ett av mina Ramadan-mål så nu är Al Fatiha och första 37 verserna av Baqarah avklarade i väntan på sehur och jag är peppad. Häng med ni också!
 
För övrigt, önskar jag er alla en välsignad Ramadan. Må vi alla lämna den här månaden med starkare iman och ett renare hjärta 

Kommentarer
Postat av: aisha

ja cu uciti na poslu inshAllah, preko interneta :)

2013-07-09 @ 07:52:39
Postat av: Mira

Jag är med inshallah

2013-07-09 @ 09:16:16
URL: http://miramalin.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej!

Jag undrar om det likställs att läsa Koranen på annat språk som att läsa arabiska?
Eller är det bättre att läsa på arabiska?

Svar: För att förstå den här frågan måste man först förstå att Koranen egentligen inte finns på något annat språk utan enbart på arabiska, allt annat är bara översättningar. Den originella, fulländade Koranen är 100% Guds ord medan översättningarna är översatta av människor och kan således skilja sig åt eller t.om. innehålla fel. Av denna anledning kallas de flesta översättningar inte just för Koranen utan t.ex. "Koranens budskap" som den svenska översättningen heter. Därmed går det inte att likställa att recitera den originella Koranen på dess ursprungliga språk som att läsa en översättning. För oss som inte förstår arabiska är det jättebra att läsa Koranen på ett språk som vi förstår också för att kunna förstå och utforska Koranen och för att veta vad det står och vad det betyder, och inshAllah får vi en stor belöning för det, men man bör också sträva efter att lära sig läsa Koranen för att få den sanna belöning som är utlovad för varje harf (arabisk bokstav) som man läser! Och Allah vet bäst.
Nida V.

2013-07-09 @ 10:49:38
Postat av: mima

I'm in!!

2013-07-09 @ 14:23:15
Postat av: mima

Ser att nida redan svarat på frågan ovan men vill också inflika med att det är inte alls samma känsla man får av att läsa översättning och recitera Quran på arabiska.. subhanallah vilken känsla man får av att recitera Quran.. men att läsa översättningen det ger inte samma tillfredställelse, snarare bara en förståelse för vad som står. Så det är mustahab (gillat/att föredra) att läsa Quran på arabiska eftersom det är språket som den sändes ned på och när det är något annat språk så är det inte Quran längre utan snarare en tafseer och människans ord, därför försvinner det "magiska" (haha i brist på bättre ord) och dess fulla mening förloras.. men med det sagt innebär det inte att man inte ska läsa en översättning också eller att Gud inte belönar för det.. speciellt om man inte har ett val dvs om man inte än behärskat arabiska =) kheer inshallah

2013-07-09 @ 15:07:02
Postat av: aisha

dessutom kan det också finnas olika tolkningar av Koranen (inte mycket som skiljer de olika tolkningarna åt dock), och många tycker därför att det står olika i olika Koranböcker. Men i grund och botten är den ursprungliga texten (dvs på arabiska) bevarad vilket gör Koranen så unik. =)

ps, var det inte 10 belöningar per harf? :) tänk så mycket man kan tjäna på att läsa lite ur Koranen varje dag..!

2013-07-10 @ 07:23:43
Postat av: S

hej! jag tillhör en av de personerna som inte klarar av att fasta, när jag var yngre och innan jag hamnade i min depression hade jag inga problem med det, sista gången jag fastade för något år sedan hamnade jag på sjukhus, det gjorde att jag aldrig vågat riskera mitt välmående. men igår, på min lediga dag beslöt jag mig för att testa, samma sak hände nästan igen (fick bryta) och idag mår jag sämre än någonsin. Jag vet att alla som är friska ska fasta, jag inte frisk utan deprimerad men det verkar inte vara anledning nog till att inte klara av det. Men jag blir sjuk av att fasta, ska jag känna mig skyldig till att fasta ändå? Hittar bara svar om att ta igen dagarna.

Svar: Om man är tillfälligt sjuk kan man låta bli att fasta och ta igen de dagarna vid ett senare tillfälle. Om man är permanent sjuk, har en sjukdom som alltså gör att det är omöjligt för en att fasta både nu och i framtiden, då är man inte skyldig att fasta MEN man är skyldig att för varje dag (under Ramadan) som man inte fastar att "mätta" en person. Detta kallas för fidya, googla gärna. Här finns lite om det: http://www.islamic-relief.org.uk/about-us/what-we-do/ramadan-2/fidya-and-kaffara/ jag pratar ur eget huvud så jag kan inte alls mycket kring detta men det finns iaf regler om hur det går till, hur mycket man betalar osv.. Sen vill jag råda dig om att göra mycket dua till Allah och be Honom om välmående, må Han underlätta ditt tillstånd inshAllah!
Nida V.

2013-07-12 @ 08:08:50
Postat av: :)

vad heter boken dom du la upp texten ifrån på instagram :)

Svar: "Obnovi svoj zivot", författare Muhammed el-Gazali.
Nida V.

2013-07-29 @ 00:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0