pizzabullar

 
Jag grävde fram det här gamla receptet från hemkunskapen i högstadiet, pizzabullar som jag minns var riktigt goda. Det har dock gått typ nästan tio år (hujeda mig, är jag så gammal?) så minnet kanske inte var riktigt sådär pålitligt. Men, jo, det stämde, goda var dem! Perfekt för picknick, buffé eller som snacks. Receptet ger ca 20 st.
 
Deg
  • 25 g jäst
  • 2,5 dl mjölk
  • 0,25 dl olja
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 msk socker
  • 6 dl vetemjöl
Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken fingervarmt. Häll mjölk över jästen tills den löses upp och tillsätt sedan salt och socker samt olja. Mät upp vetemjöl och rör ner, arbeta degen tills den är mjuk och blank. Om degen är för lös, tillsätt mer mjöl. Låt jäsa under duk ca 20 min. Förbered fyllningen under tiden enligt nedan.
 
Fyllning
  • 2 dl riven ost
  • 4 färska champinjoner
  • 1 dl tomatpuré eller chilisås
  • 1 msk soya
  • 1 tsk oregano
  • 1 msk olja
  • 1 pressad vitlöksklyfta
Riv osten och hacka champinjonerna. Blanda samman tomatpuré/chilisås, soya, oregano, olja och vitlök. Arbeta ihop degen och kavla ut till en rektangel. Bred ut tomatröran, strö på osten och champinjonerna. Rulla ihop och dela rullen i 20 lika stora delar. Låt jäsa 20 min under bakduk.
 
Pensling
  • 1 ägg
  • 1 dl riven ost
Vispa upp ägget och pensla bullarna. Strö över lite ost på varje. Värm ugnen till 225 grader. Grädda 12-15 min och låt sedan svalna på bakgaller.

Kommentarer
Postat av: besima

Mmmm, ija ove danas pravila za bosnu da imamo u putu :-)))) djeca ih najvise vole :-))

2013-06-17 @ 16:06:20
URL: http://hube.blogg.se
Postat av: frubalken.blogg.se

Pizzabullar åt jag jämt när jag var liten! Nostalgi.
Har kikat runt lite här och du har massor med bra recept =)

2013-06-27 @ 10:42:59
URL: http://frubalken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0