halal dining in stockholm

En stor fördel med att bo i storstan är utbudet av halalrestauranger för oss muslimer som älskar mat (och kött), alhamdulillah vad mycket det finns att välja på. Nästan vart man än befinner sig i eller utanför city, i vilket som helst ärende, så kan man hitta ett ställe i närheten som serverar halal. Även fast kebab och kolgrillar dominerar finns det allt möjligt annat att välja på, och finrestauranger finns det också, inte bara "småhak". Jag tänkte göra en lista på de ställen som är fritt fram men ni får gärna tipsa om ni känner till fler.
 
Palmyra
En favorit i Årsta. Jag tror få som bor i Sthlms-området kan ha undgått att höra talas om Palmyra?! Det är otroligt välkänt även bland icke-muslimer och folk åker kors och tvärs över hela stan för att komma till detta omtalade och unika kebabställe (som serverar annat smått och gott också). Extremt plus i kanten är ju att det faktiskt är halal. Sveriges godaste kebabkött, med sjukt ENORMA portioner (jag har aldrig sett något liknande!) och sallads- samt såsbuffé. Till och med deras pommes är godare än de vanliga stripsen som annars brukar förekomma på kebabtallrikar.
Hemsida: palmyrakebab.se
 
Amida Kolgrill
Också en favorit! Hittas på söder, promenadavstånd från Stockholmsmoskén (Medborgarplatsen). Här är det alltid fullt, även om klockan är nästan midnatt en vardag det har jag själv fått bevittna haha. Det här är turkisk mat á la kolgrill och bara jag tänker på lukten vattnas det i munnen på mig. En favoriträtt är Beyti, är ett måste att smaka.
Hemsida: amida.se
 
Kista Food Court
OBS - inte alla restauranger! Sveriges största food court har dock mest halalmat samlat på ett och samma ställe i landet antar jag - heaven! Det är bara att välja och vraka. De som jag vet har helt ELLER delvis halal är: turkiska Mangal samt Freddy's, persiska Saffran, Little India och Steak House. Vissa av dessa är alltså bara delvis halal, t.ex. att kycklingrätterna är det, så fråga om ni är osäkra. På Steak House vet jag är bara kycklingen halal och min favorit är Rosemary Grilled Chicken - sååå gott med godaste klyftpotatisen, coleslawsallad och passande såser. Kan vara möjligt att någon mer utöver ovan nämnda är "grön" men dessa är de jag vet om.
Hemsida: kistagalleria.se/restauranger
 
Mangal Kolgrill & Kebab
Samma som i Kista Food Court fast denna är en fristående restaurang i Barkarby, hittas i Stockholm Quality Outlet. Jag har gått förbi många gånger men aldrig ätit där pga osäkerhet, dock har jag nu frågat och de har sagt att allt är halal, vilket det logiskt nog borde vara med tanke på att ägaren verkar vara samma som i Kista.
Hemsida: mangalbarkarby.se
 
Why Thai
Detta lilla thaiställe på Fridhemsplan har massor på menyn, älskar thai så för mig är det en guldgruva, skönt att ha det som alternativ för take away på vägen när man inte har tid att laga något hemma.
 
Nana Thai
På Hornstull hittar ni detta "lite" större ställe än Why Thai, det här är en riktig restaurang nämligen, alkoholfri mashAllah och så mysig. Så vill man ut på en lite mer fin middag är detta definitivt ett alternativ.
 
Chili Masala
Jag har inte ätit här ÄN då jag precis upptäckt det, men jag ska definitivt göra det snarast - det var längesen jag åt indiskt och jag saaaknar det big time, tandoori, tikka masala rätter, nan bröd - mums! Finns i Tensta.
 
Maharajah
Ännu en indisk restaurang på söder vid Mariatorget. Jag har inte varit där själv (än) så jag kan inte säga så mycket om det, men halal är det.
 
Al Madinah Restaurang & Catering
Detta är restaurangen som ligger i anslutning till centrala moskén på Medborgarplatsen. Serverar både traditionell arabisk mat och en hel del annat. Jättemysigt inredd med orientalisk "Tusen och en natt-känsla" och uteservering när årstiderna tillåter sådant.
Hemsida: almadinah.se
 
Bistro Celine
Ja även italienska pastarestauranger går numera att hitta i halalformat, detta ligger i Zinkensdamm. Pastarätter med t.ex. kyckling, oxfilé, lax eller varför inte lasagne eller pastarullar. Vill du komponera ihop din egen rätt efter dina önskemål går det också bra, kockarna är glada och flexibla.
 
Solna Grill & Kebab
Hittas i Solna centrum. De har ett stort utbud av olika maträtter, man kan välja på allt från orientaliskt till medelhavsrätter, kanske en vedugnspizza eller en "KFC"-tallrik med fried chicken. Ja, allt möjligt, som ni även kan se på deras hemsida. Och deras hamburgare är bara SÅÅ goda!
Hemsida: solnagrillkebab.com
 
Folkets Kebab
Finns två av dessa på söder - en på Zinkensdamm och en på Medborgarplatsen. Här serveras kebab- och grillrätter och de har även lunchbuffé.
Hemsida: folketskebab.se
 
Orontes Kebab
Ett annat poppis kebabställe vid Odenplan med omtyckt och prisvärd kebab. 
 
Kebab & Pizza Huset
Vet inte så mycket mer än att det ligger i Skärholmen men de ska tydligen ha välsmakande matutbud enligt pålitliga källor haha.
 
TFC
Tasty Fried Chicken i Tensta kör KFC-style.
 
Jubba
Somalisk restaurang i Husby/Akalla, vet inget mer än så.
Hemsida: jubba.se
 
Kebabkungen
Finns en på Södermalm och en på Odenplan, tror inte det är samma ägare men båda två ska vara halal.
 
MashAllah det var inte illa va? Jag uppdaterar listan om jag "kommer på" fler, fler finns det säkert. Kom ihåg att allt vegetariskt plus fisk såklart också faller under kategorin halal dining och sådant finns det ju gott om. Finns en hel del restauranger som är helt vegetariska och då erbjuder otroligt mycket gott som de varierar på vegetariskt sätt i all oändlighet (typ veggo-buffér med lyxiga efterräter brukar vara en hit), det behöver ju inte alltid bara vara kött, right? Hehe, köttätaren herself speaking.. :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för tipsen, det uppskattas!

2013-03-07 @ 15:27:17
Postat av: Anela

Ja izgladni SAd :(

2013-03-07 @ 17:52:53
Postat av: Anonym

hej,

undrar är verkligen Mangal i barkarby?? när var det du frågade dom om det var halal? var det längesen eller ganska nyligen?

Svar: Jag ringde faktiskt och frågade i veckan. Han som svarade sa direkt att allt är halal 100%, inget tvekande från hans sida iaf. Hursa, har du någon annan info? Jag kommer fråga igen nästa gång jag är där på plats.
Nida V.

2013-03-07 @ 19:34:56
Postat av: warda

Men åh jag vill flytta till Stockholm NU. Bor i nyköping(en timme söder om stockholm) och här finns det bara ca 2 pizzerior som är halal.

2013-03-08 @ 12:33:50
Postat av: Eldar

Oj oj oj.. Min sister er en Chockis :) haha.. Hade gärna bott närmare så vi kunnat dela alla dessa goda maträtter tillsammans =)

Svar: Ja och successivt öka i kilon ihop ;) bujrum dear brother!
Nida V.

2013-03-13 @ 12:57:05
Postat av: denise

Åhh vilken lyx för er som bor i storstaden! MashaAllah! :)

2013-03-19 @ 11:36:52
URL: http://deniso.blogg.se
Postat av: Tuncay

Tack för tipsen :)

2013-04-05 @ 07:22:50
Postat av: Selma

Assalam aleikom den indiska restaurangen Maharajah är det säkert på att det är halal? o vet du om de har någon hemsida

Svar: Wa aleikumu salam, enligt uppgifter ska det vara halal (kött från Qibbla) men jag själv har inte ätit eller frågat så fråga gärna innan, jag vet inte 100%. OBS blanda inte ihop den med en annan indisk restaurang som heter likadant och ligger på Kungsholmen. Denna som ska vara halal ligger på Södermalm, tror inte de har någon hemsida tyvärr..
Nida V.

2013-08-06 @ 15:38:57
Postat av: Anonym

Den bästa Fried chicken finns i Vårberg centrum! Heter Happy Chicken! Riktigt gott, trevlig atmosfär och mycket bra service!!!

2013-11-16 @ 13:06:09
Postat av: Anonym

Tack för tipsen! Kan tipsa om en persisk restaurang i Fridhemsplan, Five Star Food. De har 100 procent halal och gudomlig persisk mat!

2014-11-10 @ 11:05:54
Postat av: M

Hej snälla kan ni skriva/lista alla restauranger som köper sitt kött ifrån antingen qibbla eller axa

2015-01-06 @ 00:53:00
Postat av: Anonym

Hej snälla kan ni skriva/lista alla restauranger som köper sitt kött ifrån antingen qibbla eller axa

2015-01-06 @ 00:54:11
Postat av: Athaar

Jazaki Allahu kheyran!

2015-01-24 @ 09:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0