moussaka

 
Jag har tidigare lagt ut recept på bosnisk musaka (moussaka), så som jag är van att äta den - ganska enkel med bara potatis, köttfärs och lite äggstanning över. Här kommer ett till recept på moussaka - också med bara potatis och färs som grund, men ändå annorlunda, lite saftigare och mer smak på köttet då man tillagar det lite såsaktigt. Inspirerad från receptet här, som jag sedan gjort om lite. Alla ingredienser är ungefärliga mått så ni behöver inte följa receptet till punkt och pricka. Men ungefär såhär;
  • 500 g nötfärs
  • 12 medelstora potatisar
  • 1 gul lök
  • 4 msk creme fraiche
  • 2 msk ajvar
  • 2 msk tomatpuré
  • Salt, peppar, kött&grillkrydda
  • 4 dl matlagningsgrädde
  • Gratängost
Skala och hacka löken smått, fräs i matolja i en stekpanna. Tillsätt färsen och bryn tills färsen får färg. Rör ner creme fraiche, ajvar och tomatpuré. Krydda med salt, peppar och kött&grillkrydda - smaka av. Skala och skiva potatisarna, salta en aning eller rör om i vegeta. Lägg ett lager potatis på botten i en smord ungssäker form, varva med ett lager färs, därefter potatis, färs igen och avsluta med potatis. Häll över grädden (jag hade vispgrädde fast som jag spädde ut med lite mjölk) och strö över osten. För den som inte vill ha ost går det bra att låta bli och bara lägga några smörklickar på toppen istället. Grädda i förvärmd ugn på 225 grader i ca 45 min eller tills potatisen är klar. Om potatisen får tillräckligt med färg innan gräddningstiden gått ut - lägg en bit aluminiumfolie över så att rätten inte bränns vid.
 
Servera med turkisk yohhurt och sallad.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Har precis kollat igenom hela din blogg tror jag, och ÅHH vad jag älskar din blogg! Hoppas du fortsätter in shaa Allah! Vilken mat du gör mashAllah!

Svar: Åh tack så mycket, glad att du gillar den! :)
Nida V.

2013-03-06 @ 13:43:01
Postat av: azra

jag gjorde den idag saaaaaaa goooott!! la till tikvice också :) alla min blivande svarsyster sa att det var den godaste mousakkan hon atit! sa thank you honey!

Svar: Vad duktig du är azrice! Drago mi je da ti se svidjelo :D kad ces kuci woman? PS. varför kommer jag ej in på din blogg?!
Nida V.

2013-03-08 @ 00:24:52
URL: http://akiii.blogg.se
Postat av: Gabriela

När jag gör moussaka brukar jag även steka potatisarna så de blir halv färdiga innan jag lägger de i ugnen :) be blir mjukare :)

2013-03-19 @ 18:48:26
Postat av: Anonym

Salama aleykom. Jag lagade just efter ditt recept och det blev riktigt gott. Maken min älskade de också:)

2013-11-03 @ 20:00:35
Postat av: glad tjej

wow underbar blogg

2017-08-30 @ 18:24:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0