spaghetti och köttfärssås

 
 
En klassisk köttfärssås utan några konstigheter. Vill man ha "konstigheter" kan man prova taco-köttfärssåsen, recept här. Jag brukar egentligen inte följa något recept men för receptets skull skrev jag ner ungefär vad det är jag slänger i när jag ska laga denna klassiska rätt;
  • 1 stor gul lök
  • 450 g nötfärs, ca
  • 1 morot
  • 1 burk krossad tomat (á 400 g)
  • 1 dl passerad tomat
  • 1 dl vatten
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • Oregano, paprikapulver, kött&grillkrydda - kryddor efter smak
Skala och finhacka löken, fräs i matfett. Höj sedan värmen och smula ner färsen, bryn under omrörning. Skala och riv under tiden moroten, rör ner i färsen. Späd med krossad tomat, passerad tomat, vatten och tomatpuré. Pressa i vitlök, smaka av med salt, peppar och andra kryddor efter smak. Låt sjuda i ca 10 min, späd med lite mer vatten/passerad tomat vid behov. Servera med spaghetti. Eller makaroner, för den som vill.. min lillasyster äter bara "makaroner med köttfärssås", aldrig spaghetti med köttfärssås haha.

Kommentarer
Postat av: lamija

Det är för att makaroner är godare med köttfärssås. Spagetti är så 2001

2013-03-19 @ 22:45:31
URL: http://lamijasljivo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0