lax med champinjoner i dillsås

 
Det här är egentligen samma recept som detta, bara att jag inte orkade köra i stekpanna den här gången och ville testa i ugn (busenkelt) samt att jag hade i champinjoner som jag hade över. Hade gärna haft i flera champinjoner om jag haft.
  • 4 st laxfiléer
  • Champinjoner
  • Créme fraiche
  • Vispgrädde
  • Dill (mycket dill)
  • Salt och citronpeppar
Värm ugnen till 200 grader. Rör ihop créme fraiche, vispgrädde, dill och kryddor i en bunke. Skär varje laxfilé i tre bitar. Lägg i en smord ugnsform och krydda med citronpeppar. Skiva över champinjoner. Ställ in i ugnen i ca 5 min. Ta ut formen och häll över dillsåsen. Ställ tillbaka in i ugnen i ytterligare 10-15 min. Servera med potatismos eller kokt potatis.
 
Vet inte riktigt hur mycket créme fraiche/vispgrädde jag brukar ha i, ett par dl i alla fall - men kör på ett ungefär så mycket sås man vill ha och smaka sen av med dill och kryddor :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0