ugnsstekt kalkonfilé med currysås

 
Det är så gott med kalkon, dock äter vi det sällan tyvärr. Mamma & pappa brukar tillaga hel grillad kalkon som blir sååå god varje bajram. Vattnas i munnen när jag tänker på det.. så för ett tag sedan rotade jag i frysdisken i affären och fann halal kalkonfilé. Så här kommer ett enkelt recept på kalkonfilé i ugn.
 
Brunsås till kanske vore mer passande men min man fick välja och han ville ha currysås :) så oavsett om ni vill göra currysås till eller inte så delar jag med mig av ett recept på god hemmagjord sådan!
 
Ugnsstekt kalkonfilé
  • 500 g kalkonbröstfilé
  • Salt & svartpeppar
  • 1 msk olivolja eller smör
Sätt ugnen på 225 grader. Krydda kalkonfilén med salt och peppar. Bryn på båda sidor i olivolja/smör så ytan får en fin färg. Lägg kalkonen i en ugnssäker form och sätt mitt i ugnen i 25-30 minuter eller tills innertemperaturen är ca 70 grader (köttet får ej vara rosa). Tag formen ur ugnen. Täck med folie, låt stå så ca 20 minuter innan den serveras. 
 
Currysås
  • 3 msk smör
  • 3 msk curry
  • 2,5 msk vetemjöl
  • 1,75 dl vatten
  • 1 st grönsaksbuljong
  • 3 dl grädde
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt curryn, värm upp och rör ner mjölet (vispa konstant). Vispa i vatten och smula ner buljongtärningen. Rör ner grädde. Låt såsen sjuda långsamt några minuter utan lock. Smaka av, tillsätt mer salt eller grädde om det känns för lite eller för mycket salt.
 
Skiva upp kalkontfilén. Servera med sås, grönsaker och t.ex. ris eller någon form av potatis.

Kommentarer
Postat av: Amin

Selaam, var har har du köpt halal kalkon?


Svar: Köpte i Kistagrossen, livsmedelsbutik med bara halalkött.. Kolla i frysdiskarna i sådana livsmedelsbutiker annars har ja hört att Citygross har halal kalkonfile också!
Nida V.

2014-12-20 @ 13:49:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0