panerad spätta med remouladsås

 
Yumyum, så gott mashaAllah. Egentligen vet jag inte vad "rätt" recept till remouladsås är, jag slängde bara ihop de ingredienser som jag vet förekommer, men gott blev det. Har ni tips på andra goda kalla såser till fisk eller kött, släng gärna in en kommentar :)
 
Panerad spätta
  • 300 g rödspätta-filéer
  • 1 ägg
  • Vetemjöl
  • Ströbröd
  • Salt & svartpeppar
Vispa ägg och häll upp på ett fat, häll även upp mjöl och ströbröd på varsitt fat. Rör ner lite salt och peppar i mjölet. Vänd filéerna (helt upptinade) först i mjöl, därefter ägg och slutligen i ströbröd. Stek fisken i smör i stekpanna några minuter på varje sida.
 
Remouladsås
  • 1,5 dl majonnäs
  • 1 dl créme fraiche
  • 2 tsk senap
  • 1 dl finhackad pickles/smörgåsgurka
  • 0,5 msk hackad persilja
  • Salt
  • Gurkmeja
Finhacka pickles smått. Blanda ihop allting, smaka av med en gnutta salt och gurkmeja (för den gula färgen). Ställ kallt innan servering.
 
Servera fisken och såsen med kokt potatis eller potatismos samt tillbehör som ärtor eller sallad. Och en citronklyfta att "krydda till" fisken med!

Kommentarer
Postat av: Aldina

En kall sås jag brukar göra är en blandning 1 burk creme fraiche, 1-2 skedar bostongurka, 1/2 rödlök, vitlök, salt och preppar. Väldigt gott till fisk :)

2014-11-19 @ 14:01:59
Postat av: ruki

Vad jag tycker blir gott till fisk är denna sås då jag blandar hackad rödlök, creme fraiche, majonnäs, massa dill och persilja med salt och peppar. Prova den ska du se att du inte blir missnöjd. Man kan också byta ut majo o creme fraiche mot turkisk yoghurt.

2014-11-20 @ 15:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0