hoisinkycklingwok med cashewnötter

 
Åh alltså.. Thai och wok, det tröttnar jag aldrig på, det är en storfavorit när vi äter ute. Men det går lika bra att göra hemma; här kommer en fantastiskt god wok som man egentligen kan ändra mycket i, ta bort eller lägga till grönsaker efter tycke och smak (ex. på andra grönsaker att ha i är zucchini, minimajs, bambuskott, blomkål). Man kan även använda oystersås istället för hoisin eller kanske köra på fifty/fifty. Men någon av dessa såser i alla fall, det ger en god bas i woken!
  • 100 g osaltade cashewnötter
  • 600 g kycklingfilé, ca
  • 1 stor morot
  • 1 gul lök
  • 1 stor röd paprika
  • 250 g broccolibuketter
  • 1 burk hoisin sauce
  • 2 msk sesamolja
Rosta cashewnötterna i en torr stekpanna tills de fått färg, ställ åt sidan. Strimla kycklingfiléerna. Koka upp ca 7 dl vatten med 1,5 tsk salt i en wokpanna, lägg i kycklingbitarna och koka ca 5 min. Ta upp bitarna med hålslev och häll bort vattnet. Skiva moroten i sneda skivor, skär löken i "båtar" och skär upp paprikan i bitar. Hetta upp olja i woken och fräs de kokta kycklingbitarna så de får fin yta. Ställ kycklingen åt sidan. Fräs nu lök, paprika, morot och broccoli i woken någon minut - inte för länge, grönsakerna ska ha tuggmotstånd. Lägg tillbaka kycklingen och blanda ihop. Tillsätt hoisinsås och sesamolja och låt alltsammans bli varmt. Blanda ner cashewnötterna. Servera med nudlar eller ris.
 
Tips; om du serverar med nudlar, rör ner soja i dem när de är klara så blir de godare. Piffa även upp din egen wokportion med soja och/eller sweet chili sås för att få mer sting.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh Allahumma barik, det såg riktigt gott ut men vad smakar hoisin sås? Söt, stark, sur?

Svar: Alltså.. hmm.. svårt, sötsalt? Inte riktigt sött men lite åt det hållet kanske, inte stark, inte sur.. lite svårt men såsen funkar mest som smaksättare, blir liksom inte mkt sås i själva woken annars. Hoisin är en bas som ofta används på thaiställen ute i wok =)
Nida V.

2014-10-15 @ 00:37:31
Postat av: Anonym

http://www.statuscheck.biz/?id=3954033

2014-10-22 @ 02:51:36
Postat av: leila

Salam aleikum. Jag gjorde denna maträtt hemma men tyckte tyvärr den såsen smakade som att man hällt in en hel burk med salt.

Svar: Wa salam. Va? Tyckte inte alls det smakade så salt..?!
Nida V.

2014-11-15 @ 15:37:14
Postat av: leila

Salam aleikum syster. Jag gjorde denna maträtt igen igår för ge den en andra chans) men den var fortforande för saltig. Läste senare på innehållet på hoiskinsås och då står det att den innehåller RISVIN!! Tänkte du ville veta det insha allah. Stod på thairätter bag googlade att risvin ofta används i thairätter och innehåller 1% alkohol. Tyvärr glömmer man nog som muslim att allt kan innehålla gelatin eller alkohol så ibland tänker man inte på läsa vissa saker

Svar: Wa aleikumu salam. Alltså jag vet inte om vi syftar på samma sås? Jag använder den hoisin sauce som är på bilden i inlägget från Blue Dragon. Den smakar inte alls som bara salt först o främst haha och nu läste jag innehållsförteckningen.. Hittar inte ordet "risvin" nånstans?!
Nida V.

2014-11-22 @ 11:43:46
Postat av: leila

Salam aleikum syster.

Du har rätt angående risvin att det märket du använde inte innehöll det. Jag köpte detta märket första gången jag lagade men andra gången köpte jag märket mrs cheng. När jag sen läste innehöll den risvin. Bra att veta att olika märken kan innehålla olika saker

2015-01-30 @ 07:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0