ćevapčići med hembakade lepine

 
Detta kan man äta utan mycket möda; tips i nedanstående text vart man kan köpa de godaste cevapi och de godaste lepine i Sverige och bara steka/värma hemma - bästa snabbmaten :) 
 
Ćevapčići är en av de bästa traditionella maträtterna i Bosnien och smakar givetvis ingenstans som på alla cevapdzinice där. De godaste färdiga man kan köpa här, enligt mitt tycke, är Brajlovic's från Willys (länk) men här kommer ett recept på hemgjorda! Helst ska man göra egen färs på en lite fetare köttbit. Med fördel kan man även blanda nöt- och lammfärs. Helst ska dem också grillas. Själv hade jag hälften vanligt nötfärs och hälften färs på högrev (tror jag, det var ett tag sen jag malde det köttet).
 
Angående pitabrödet aka lepine aka lepinje aka somuni: så var de kul att prova sig på men i framtiden kommer jag nog fortsätta köpa de färdiga, återigen finns på Willys i frysdisken - se bild. Jag tycker de färdiga är SÅ goda (de är ju också hembakta) och att göra själv tog bara lång tid och smakade ändå inte bättre. Anledningen är enkel, de ska egentligen gräddas i en speciell ugn på riktig eld under så kort tid som möjligt på så hög värme som möjligt för att de ska bli riktigt bra. I min vanliga ugn blev de bleka, behövde längre tid osv osv.. Så personligen tyckte jag inte det var sådär jättevärt att göra själv när det finns så goda redan i affären (och dessa blir bäst om man värmer i ugn, inte micro).
 
OBS; MÅSTE serveras med lepine, lök och kajmak till annars "nije to to". Så se till att ha både kajmak och massor med gul lök hemma ;) 
 
Cevapcici
  • 1 kg köttfärs
  • 1,5 tsk salt
  • 2 tsk svartpeppar
  • 0,5-1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1-2 dl kolsyrat vatten
  • Massor med vitlöksklyftor
Blanda ihop salt, peppar, bikarbonat och paprikapulver. Arbeta färsen för hand som en vanlig deg länge tillsamamns med kryddblandningen. Rör ner kolsyrat vatten lite åt taget samt till sist vitlöken (pressad) och blanda ordentligt, ju längre du "knådar" desto bättre. Låt gärna stå över natten eller åtminstone några timmar i kylen täckt med plastfolie. Forma sedan, genom att först göra en rund boll och sedan rulla den mellan handflatorna. Lägg på en skärbräda och forma tills de får rätt form, tryck in ändarna en aning för att de inte ska bli spetsiga. Gör dem lite längre än du tänkt de ska vara då de krymper en aning under stekning. Grilla/stek. När de är klara, lägg dem gärna på en tallrik med hackad gul lök.
 
Lepine 8 st
  • 1 kg vetemjöl
  • 2 tsk salt
  • 1 tsk socker
  • 1 msk torrjäst
  • 6-7 dl ljummet vatten 
Rör ihop alla ingredienser till e lös men inte klibbig deg. Låt jäsa ca 60 min. Knåda degen på nytt och jäs sedan ytterligare 60 min. Upprepa detta 4-5 gånger för att få ett så luftigt bröd som möjligt. Dela i 8 delar utan att knåda om hela degen på nytt, ta till mer mjöl för att undvika att degen klibbar. Forma till fina runda bollar, låt vila 10 min. Tryck försiktigt ut med handen till en rund kaka och lägg på en plåt täckt med bakplåtspapper (strö gärna lite vetemjöl över bakplåtspappret). Tryck ut linjer med tex en grillpinne så du får massa kvadrater. Täck med bakduk och låt jäsa 30 min. Dutta över lite vatten. Grädda i maxtemperatur i ugnen, den ska vara förvärmd, ca 10 min. 

Kommentarer
Postat av: frida

Hej! På dom "ryska hattarna" kan man frysa in kakbotten ? Sen göra fyllningen och glasyren samma dag som den ska serveras ? :)

Svar: Hej :) jag har inte gjort det själv men gissar på att man kan göra så! Man kan ju frysa vanliga tårtbottnar tex så detta ska väl också gå bra!
Nida V.

2015-01-13 @ 15:24:39
Postat av: meho

Länge leve Cevapi

2016-09-19 @ 04:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0