sva bol svijeta

Någon frågade vad jag tycker om Angelina Jolies film (In the Land of Blood and Honey). Helt ärligt tycker jag (trumvirvel) inte den var så bra. Den lyckades inte röra mig. Först och främst kändes det konstigt och onaturligt att alla pratade krystad engelska genom hela filmen. Vidare gillar jag INTE storyn. Att hennes familj, grannar, vänner blir brutalt slaktade av serber och hon förälskar sig i en cetnik och njuter av det som är den största mardrömmen för andra kvinnor som är instängda som slavar tillsammans med henne i våldtäktslägret.. Come on. Really? Nikad. Nikad nikad nikad. It's just disgusting - ja jag var sjukt äcklad. Och slutet ska vi inte prata om (när han lämnar över sig själv, yeah right liksom), det var bara så skrattretande. Tycker filmen förminskar och förlöjligar kriget på det hela taget, inte med mening (Angelina var inte där, hon såg inte det, hon upplevde inte det och hon kunde inte gjort det bättre so I don't blame her) men så är det. Filmen präglas av för mycket passivitet, känslolöshet och tystnad. Kriget var ingetdera. Det är oerhört fint av Angelina, hon har en fin baktanke och hon har kämpat för att påminna världen om det fruktansvärda som skedde. Hon ska ha massor med creds för det! Kanske de som inte vet mycket om kriget på ett djupare plan tycker den är jättestark och jättehemsk, vad vet jag.. men jag gör inte det. Jag har sett mycket bättre filmer om kriget i Bosnien som väcker riktigt starka känslor, den här når inte riktigt dit.

Som jag läste någonstans att någon skrev; it starts with a really good idea, but then it fails in so many ways.

By the way tycker jag det är så löjligt med hysterin bland serber kring denna film. Hur de har rätt att hata en film som framställer deras nation som dålig, hur de ska bojkotta den, yaddi yadda. Som om tyskar förbjuder filmer som "The Diary of Anne Frank" och alla andra filmer som framställer dem som tyranner. Fakta är fakta, historia är historia. Genom att förneka gör man bara sig själv till åtlöje (hela världen vet ändå vad som pågick), då man direkt eller indirekt försvarar skräckväldet, krigsförbrytarna, mördarna och därmed ställer sig på deras sida! Varför inte visa lite mänsklighet och respekt istället, varför inte medge att det var så som det var och att det var fel, fruktansvärt fel?!

Kommentarer
Postat av: S

men vad svarar du på när någon säger "serberna var inte de enda som mördade/våldtog. det gjorde muslimerna med"?

2012-04-14 @ 19:14:11
Postat av: azra

jag håller med om att det kändes lite onaturligt då de snackade engelska, med brytning dessutom. Men filmen som angelina själv säger är inte dokumentär om kriget utan en kärlekshistoria som utspelar sig under kriget i bosnien.

2012-04-14 @ 20:56:33
URL: http://akiii.blogg.se/
Postat av: ina

S, muslimerna gjorde inte det serberna gjorde!!



Håller med i övrigt. Filmen känns inte äkta.

2012-04-14 @ 23:42:26
Postat av: S

ina, gjorde de inte? dödade inte de?

vill gärba förstå då jag inte är så insatt i detta krig.

2012-04-15 @ 00:00:51
Postat av: nida

S: Det är ännu en form av samma löjliga försök till försvar, att vilja jämställa kriget och lägga lika börda på båda sidor. Kriget var inte 50/50. Så när någon ställer en sådan fråga ber jag denne utpeka ett enda koncentrations- eller våldtäktsläger från muslimernas sida :) det pågick en genocid, ett brutalt folkmord på muslimer.. inte tvärtom.



azra: Inte en dokumentär om kriget, men en film om kriget. Hennes syfte var att lyfta fram kriget, speciellt det kvinnor utsattes för i x antal våldtäktsläger, och påminna världen.. vilket jag inte vill förminska, det ska hon ha cred för. Å andra sidan om vi bara ska se till kärlekshistorien och om jag inte ska prata ur krigsperspektivet så tycker jag inte den är bra heller, inte minst för hur vidrig och bisarr den är, ne vidim ja tu ljubav nikakvu.. Näe, hela storyn känns framkrystad och oäkta nekako. För att inte låta allt för negativ haha i min kritik mot Angelina (som jag by the way diggar big time) så fanns det en del scener som jag tyckte var bra, allt var ju inte helt fel med filmen :)

2012-04-15 @ 11:07:27
URL: http://nivran.blogg.se/
Postat av: Emina C

Bra skrivet Enida, kan inget annat än hålla med dig!

2012-04-15 @ 12:42:23
Postat av: Aisha

jag har inte sett filmen men hörde att den inte var så bra.. Ajsel ville se den men när jag sa att det handlar om en muslimsk tjej och en cetnik som blir kära i varandra så tappa han lusten helt haha :p

2012-04-15 @ 15:36:29
URL: http://akeys.blogg.se/
Postat av: Marko

Dom talar inte alls engelska i filmen utan jugoslaviska.

Vet inte vilken version du har sett men den jag har på min dator är i allafall på Jugoslaviska.

http://www.imdb.com/title/tt1714209/

Language:

Bosnian | Serbian

2012-04-15 @ 17:03:24
URL: http://soundcloud.com/jvm-2/sets
Postat av: Aida

Hej Enida! Jag måste faktiskt hålla med dig här..jag såg sååååå framemot filmen speciellt med tanke på att ett så stort namn ligger bakom, och när jag såg det så var det bara..jaha, was that it? Missförstå mig rätt, all "publicitet" är bra publicitet, om vi nu kan uttrycka oss så om ett krig, att hon skapade den, att hon bryr sig och att verkligen sitter och talar för Bosniens sida och försvarar oss är stort, men filmen i sig var inget speciellt. Jag såg inte ens hela. Förstår inte baktanken med att alla skulle prata engelska, var det ur ett internationellt sysnsätt eller? Jag till ochmed försökta gråta bara för att inte känna mig helt kall, ali nije moglo. När jag tänkte efter var det kanske just på grund av det engelska talet, det kändes inte som mitt, som att det händer nasem narodu nego det var bara fake nekako. Neznam, inte blown away som sagt men otroligt rörd över att en så stor kändis fortfarande minns efter 20 år.



Och S: Ja muslimerna dödade också, skulle vi bara stå och bli dödade en och en. Det kallas FÖRSVAR. Och precis som Enida säger, inte ett enda muslismskt koncentrationsläger. Jag fattar fortfarande inte varför folk tar upp att "muslimerna dödade också"? Vem startade kriget, vilka krigsförbrytare fick stå inför Haag, vem genomförde ett folkmord på 8000 män?jooo serberbna. Och bevisen finns. Så drop the case för en gångs skull.

2012-04-15 @ 18:07:35
Postat av: Anonym

Lol Marko har du ens sett filmen? Det finns inte fler versioner, bara EN och ALLA pratar engelska rakt igenom hela filmen, pa nisu ga dvaput snimali..

2012-04-15 @ 18:22:57
Postat av: Marko

Men kolla imdb länken, står klart och tydligt vilka språk de talar i filmen. Och varför skulle jag ljuga om att dom pratar jugoslaviska och inte engelska?

2012-04-15 @ 19:09:27
Postat av: Marko

Här har du ännu mer bevis att du har fel

http://www.svetplus.com/vesti.asp?vid=13079



Tror du på allvar att alla scener i en film bara spelas in en gång?

I The Shining (boken som Jack skriver på) så står det t.ex på olika språk i hans blad beroende vilket land filmen visades i.



Så nej dom talar inte alls engelska rakt igenom utan jugoslaviska i den versionen som jag har.

2012-04-15 @ 19:15:11
Postat av: Anonym

Okej marko o exakt var kan man få tag på den versionen? Iochmed att allt som går att ladda ner, allt på youtube samt den filmen som visades på premiären alla är på Engelska ;) så var har du sett sen?

2012-04-15 @ 21:21:19
Postat av: Marko

Evo ti

http://thepiratebay.se/torrent/7107687/In.The.Land.Of.Blood.And.Honey.2011.LIMITED.720p.BluRay.x264-SAi



Fattar inte varför du inte tror på mig när det står klart och tydligt i svetplus att filmen spelades in på engelska och på bosniska.



Kolla på Lepa Sela, Lepo Gore trailern t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=MXQaGc_b47s

Bara engelska ord i den trailern och då har dom lyckats att just få med dom scenerna när skådespelarna pratar på engelska men resten av filmen så pratar dom såklart jugoslaviska...

2012-04-15 @ 21:44:02
URL: http://soundcloud.com/jvm-2/sets
Postat av: Amina

Håller med dig helt och hållet! Jag vägrade kolla på hela.

2012-04-16 @ 10:55:59
URL: http://aminasplace.blogspot.com
Postat av: Dinche

Filmen finns filmad med både engelskt tal och "na nasem" .. Marko har rätt. A den var verklligen inte det man förväntade sig.. precis som du säger Nida...finns så många bättre och mer äkta flmer then this one! Al Big Creds till Jolie.

2012-04-17 @ 19:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0