jordgubbstårta


 
Trots att jag tycker om att baka/laga mat (speciellt baka!) har jag aldrig tidigare gjort en riktig tårta förut (alltid mor min som brukade stå för dem på födelsedagarna), så det här var min första tårtdebut! En överraskning till min älskade make. Och jag är nöjd, om jag får säga det själv. Hade väldigt ont om tid så jag fick bokstavligen "slänga" ihop den men trots stressen blev den lyckad. Jag använde inget specifikt recept, utan gjorde fyllningar lite efter egen smak. Det är väl det som är det roliga med tårtor - fyllningarna? Man kan ju experimentera hursomhelst. Tänkte köra på jordgubbsmousse och vit-choklad-mousse men det sistanämnda hade tagit för lång tid så det blev vaniljkräm istället. Funkade utmärkt som kombo.

Tårtbotten
  • 5 st ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 dl vetemjöl
  • 2-3 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål (ordentligt). Rör ner mjölblandningen i äggsmeten, men rör så lite som möjligt. Smörj och bröa (jag använde vaniljsocker) en rund tårtform. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter. När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.

Fyllning 1: jordgubbsmousse
  • 400 g jordgubbar
  • Marsanpulver
  • 1,5 dl vispgrädde
Mixa jordgubbarna till en slät massa (sockra lite om det inte känns sött). Rör i marsanpulver tills konsistensen inte känns rinnig. Vispa grädden och blande den försiktigt med jordgubbsmoset.

Fyllning 2: vaniljkräm
  • Marsanpulver
  • Mjölk
Egentligen ville jag göra en riktig vaniljkräm som man gör med vaniljstång men som sagt fanns det inte tid för det så jag fick fuska till det. Med marsanpulver är det bara att vispa pulver med mjölk (mycket mer pulver än vad man använder till vanlig vaniljsås för den ska vara fast!). Jag vet inte hur mycket jag använde, ca 2-3 dl mjölk och pulvret hällde jag bara i tills jag kände att det blev bra.

Garnering
  • 5 dl vispgrädde
  • 600 g jordgubbar
Skär jordgubbarna i tunna skivor (funkar dåligt med frysta jordgubbar, jag vet). Spara en fin, stor jordgubbe hel. Vispa grädden till ett fast skum. Täck hela tårtan med drygt hälften av grädden. Spritsa resten av grädden på sidorna och kanterna. Lägg en krans av jordgubbarna längst ut på tårtan och fortsätt jobba dig inåt tills tårtan är täckt. Placera den hela jordgubben i mitten. (Detta konstverk blir förmodligen mycket finare om man har färska jordgubbar.. Och lite mer tid till att vara petig).
Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0