fetaostfylld lax

 
Det är viktigt att äta fisk med jämna mellanrum och lax är en favoritfirre, dessutom väldigt lättlagat - den lagar ju sig själv nästan. Går aldrig efter något särskilt recept men varierar det på alla möjliga sätt. Jag har dock tidigare lagt upp ett recept på lax i dillsås som är supergott!
 
Nåväl, ett tips är att fylla laxen med ost, antingen fetaost eller philadelphiaost - vilket som piffar upp laxen och ger en bättre smak. Det enda man behöver är:
  • Lax
  • Philadelphiaost alt. fetaost
  • Citronpeppar & salt
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ungssäker form med smör. Skär snitt mitt i laxen men inte helt till slutet, utan så som man skär upp en baguette. Fyll med ett lager ost (snåla inte) och stäng igen. Lägg laxbitarna i formen, salta lite och strö över citronpeppar. Grädda i 15-20 minuter.
 
Till detta åt vi potatis, en god grönsallad och en uppfriskande tzatziki.

Kommentarer
Postat av: Eni

Tips till dig för en gångs skull:
Man kan göra så med kycklingfiléer med :D
Brukar snitta kycklingen och sätta i mozarella och en skiva tomat, så strödde jag basilika (tror jag, minns inte vilka kryddor jag hade i lägenheten, hahah :P) över kycklingen och in i ugnen.. Blev mums! Testade också med fetaost en gång, men det var mycket bättre med mozarella.

Svar: Tack för tipset Eni, det låter gott morat cu obavezno probati! :D
Nida V.

2012-07-27 @ 23:33:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0