kanelbullar


Ett recept på 40 st klassiska svenska kanelbullar. Lika gott till frukost som till kvällstee. Funkar bra att frysa, så för många kan man aldrig göra! Mycket godare än köpta. Sedan tycker jag det är en hög mysfaktor på att baka dessa. Älskade mammas kanelbullebak när jag var liten och hela huset luktade nygräddade bullar, kanske därför.

Deg
  • 14 dl vetemjöl
  • 150 g margarin
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl socker
  • ½ tsk salt
  • 50 g jäst
  • Ev. 2 tsk kardemumma
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och ta bort från värmen (ska vara fingervarmt). Smula ner jästen i en degskål och häll över degvätskan. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt socker, salt och ev. kardemumma. Tillsätt mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Knåda länge för att slippa torrhet. Tillsätt mer mjöl om den är kladdig. Låt jäsa övertäckt med bakduk ca 30 min.

Fyllning
  • 150 g rumsvarmt smör/margarin
  • 4-5 tsk kanel
  • 1 dl socker
Rör ihop ingredienserna till fyllningen. Knåda degen smidig på bakbord, dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka. Bred ett lager fyllning över kakan. Rulla ihop till en rulle och skär ca 1,5-2 cm tjocka skivor (20 st per rulle). Lägg i bullformar med snittytan uppåt och lägg på en bakplåt. Låt jäsa ca 30 min.

Pensling & garnering
  • 1 ägg
  • Pärlsocker
Pensla med vispat ägg och på med pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader (förvärmt) i 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk.
Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0