oreo mud cake deluxe





I ursprungsreceptet ska man ha marshmallows, men eftersom det inte går att hitta marshmallows utan gelatin så ersatte jag det med små marängbitar som jag gjorde hemma själv av äggvita och socker. Förutom det toppade jag hela kakan även med riven vit choklad. Jaa, vad ska man säga? Mörk choklad, vit choklad, massor med choklad, oreokakor, ett lager av maräng, chokladsås.. det stavas delicious!

Botten:
  • 150 g smör
  • 3 dl socker
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 förpackning Oreokakor
Fyllning & dekoration:
  • 300 g vit choklad
  • 100 g mörk choklad
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1-2 dl grädde
  • 1 förpackning Oreokakor Mini
  • 1 påse Marshmallows Mini (kan ersättas!)
  • 1 dl chokladsås
Smält smöret och låt det svalna lite. Blanda i resten av ingredienserna (ett ägg i taget och avsluta med mjöl). Grovdela Oreokakorna och blanda ned i smeten. Häll smeten i en rund form, smörad och bröad. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter, låt kakan svalna därefter. Finhacka chokladen till fyllningen, värm grädde i en kastrull och rör ner chokladen. Klicka i smör och rör till en jämn smet, låt svalna (koka upp om det inte tjocknar). Lägg marshmallows (alternativt marängbitar som jag använde mig av då marshmallows innehåller gelatin) på den gräddade kakan men spara lite till garneringen. Häll över fyllningen och häll på resterande marshmallows/annat, tryck ner minioreokakor lite varstans, ringla över chokladsås. Låt kakan svalna och stelna i kylen minst 2 timmar, den blir bara godare om den får stå någon dag.
Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0