lussekatter

 
Lussebullarna bakade jag för ett tag sedan nu, en vecka sedan minst - har dock haft så fullt upp att jag inte hunnit lägga ut receptet. Sorry till läsaren som efterfrågade just ett lussebullercept och som jag lovade skulle få det "snart". Nej, jag lussebakar inte, jag tycker bara dessa bullar är så fantastiskt goda att jag kan leva på dem och nej, det är inte konstigt att man blir supersugen när lussehysterin sätter igång såhär dags på året. Måste dock medge att det blev mycket lönsammare att baka dem i augusti som jag gjorde en gång.. Fy sjutton för priset på ett ynka gram saffran! Här är i alla fall ett klassiskt kesella-recept som jag använde mig av och ger 50 stycken eller färre beroende på om man vill ha dem lite större (jag ångrar lite att jag inte gjorde färre men större istället).
  • 50 g jäst
  • 125 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 250 g kesella
  • 1 ägg (kan uteslutas)
  • 1 g saffran (2 pkt)
  • 1 krm salt
  • 2,25 dl socker
  • 15-17 dl vetemjöl, ca
  • Ägg för pensling
  • Russin för garnering
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull, ta bort från värmen och häll i mjölken (ska bli fingervarmt). Häll en del av degvätskan över jästen och rör tills jästen löses upp. Tillsätt resten av degvätskan samt kesella, ägg, saffran, socker och salt. Arbeta därefter in det mesta av mjölet så att degen blir smidig och släpper bunken. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 45 min. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Knåda den slät och blank. Dela i 5 (eller 4) delar, baka sedan ut 10 lussekatter av varje del genom att rulla ut varje liten del till ca 20 cm och därefter forma till en lussekatt. Lägg dem på bakplåtspapper på plåtar och tryck i russin ordentligt. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i förvärmd ugn på 225 grader i ca 8 minuter. Låt svalna under bakduk.

Kommentarer
Postat av: Anonym

OH tack :D nu kan jag äntligen baka! Lussebullar är sååååå goda <3

2012-11-22 @ 21:51:51
Postat av: Mrs. Coskun

Åhh ska du säga! Varje gång jag är inne på din blogg lämnar jag den dreglandes hahah :P

Jag har faktiskt tänkt länge på att vi borde ta och ses IRL hehe eller ? <3

2012-11-23 @ 11:26:00
URL: http://rgc.nu
Postat av: H

Du räddade min fredagskväll, dina sweet chili chicken wraps till middag och lussebullar till kvällsfikat. Tack!! :)

Svar: Så lite så! ;)
Nida V.

2012-11-23 @ 19:47:13
Postat av: Anonym

Jästen, ska den vara för söta degar eller?

Svar: Söta degar använde jag.
Nida V.

2012-11-24 @ 00:47:37
Postat av: Anonym

så fin blogg og så godt alt ser ut..nam nam :D

2012-11-24 @ 10:59:10
URL: http://thehijabi.wordpress.com
Postat av: *

Sad sam ih u rernu stavila al nesto mi nisu narasle? Zasto? Prvi put ih pravim i sve je super bilo do ovog zadnjeg momenta kad se trebaju udvostrucit...buhu :/

Svar: Ah joj! :( pa je li naraslo tijesto kad si ga zakuhala prvi put? Ako nije onda je do germe, mozda prevruc degspad.. a ako jeste onda je bas cudno sto nisu "opet" narasle!
Nida V.

2012-11-24 @ 18:57:50
Postat av: *

Pricala sam s prijateljima i kazu da sam imala prevruce mlijeko/maslac koje nekako tako toplije ubije neke klice u germi. Znaci 37 C ni vise ni manje. Cak kazu da istopim i ugrijem mlijeko lagano u mikrovalnoj. A ja sam sve fino prokuhala i onako salila sve na germu misleci da malo toplije nece naskoditi. Pokusaj broj 2 slijedi :)

Svar: Pa jest, najvjerovatnije je to. Mlijeko se uopste ne treba podgrijati vec samo istopiti maslac i dodati mlijeko u to - umoci onda prst i vidjet ces da je "fingervarmt" tj 37 C, to se i dobije kad se pomjesa vruc margarin i hladno mlijeko. Sretno, nadam se da ce ti uspjeti ovaj put :D
Nida V.

2012-11-25 @ 22:59:10
Postat av: Anonym

Måste bara fråga vad gör jag för feeeeel :( mina lussebullar vägrar jäsa!

Svar: Jästen är inte för gammal? Degvätskan är varken för kall eller varm? Det är det jag kan komma på.. när du smälter smöret - häll i mjölken och ta bort från värmen, doppa i ett finger och känn efter om det är fingervarmt? Är det för varmt "dödar" det jästen.
Nida V.

2012-11-27 @ 17:16:52
Postat av: *

Sad su mi uspjele!! Anabola lussebullar. Fine, narasle i "disu". Haha.trik je u toplini mlijeka/putera ne smije niposto biti vruce, vec mlakasto. Hvala na receptu,

2012-12-02 @ 20:16:13
Postat av: Latifah

Åh saknar lussebullar! De finns ju inte här i Egypten :( Mmmm! :D

2012-12-27 @ 15:26:47
URL: http://latifahsoliman.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0