blåbärscheesecake

 
Första gången jag testar mig på en cheesecake då jag är väldigt fördomsfull mot alla dessa desserter med OST i (ja ni hör ju hur det låter) och insisterat på att jag inte är ett fan. Men med några kilon handplockade blåbär i frysen hos mamma och pappa, och när blåbärspajen blivit liiiite (pyttelite) uttjatad, fick det bli en sån här.. och jag kan nu glatt medge att fördomarna svalnat och att det inte blir sista gången jag gör en cheesecake. Den här smakade i alla fall inte ost alls tyckte jag och den var väldigt uppfriskande.
 
Botten
  • 250 g digestivekex
  • 100 g smör
Sätt ugnen på 180 grader. Smula digestivekex, smält smöret och blanda samman. Tryck ut i en rund smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i ca 5-10 minuter.
 
Fyllning
  • 400 g philadelphiaost
  • 200-250 g blåbär
  • 3 ägg
  • 1,75 dl socker

Kör ingredienserna till fyllningen i matberedare eller med stavmixer i en bunke till en jämn smet. Häll i formen på kexsmulorna. Grädda i nedre delen av ugnen (fortfarande 180 grader) i ca 25-30 minuter.

Topping med vit choklad

  • 3 dl creme fraiche
  • 3 msk socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 100 g vit choklad, ca

Enligt receptet jag hittade ska man inte ha i vit choklad utan jag la till det själv då jag tycker det smakar för mycket creme fraiche annars, väldigt gott blev det! Smält chokladen, blanda ihop allt och bred på kakan. Grädda ytterligare 5 minuter. Låt svalna i kyl tills den stelnat helt innan den stjälps upp, jag lät den vara i ett dygn. Toppa med blåbär. Pudra ev. över lite florsocker strax innan servering. 


Kommentarer
Postat av: Ermina

haha Nido sta nam radis sa ovim receptima:D hur gott som helst!

2012-11-02 @ 12:47:59
Postat av: Anonym

Ska kakan svalna innan man lägger på vit choklad?
Velat testa denna länge pa reko haj da probam za vikend :)

Svar: Nej, bred på vitchoklad smeten direkt från ugn och sen ska den tillbaka in i ugnen 5 minuter. Sen ska den stå länge i kyl för att bli fast :)
Nida V.

2014-02-20 @ 14:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0