schweizernötkaka



Har bakat en scweizernötkaka idag som jag inte har en aning om hur den smakar då den är till iftar ikväll, den ser dock ljuvlig ut och luktar likaså. Att schweizernöt är min favoritmarabou gör inte saken sämre förstås. Är säker på att den är väldigt god (samtidigt som den var väldigt enkel), i övriga fall återkommer jag med en varning haha.
 
Smet
  • 2 st ägg
  • 3 dl socker
  • 100 g mald sötmandel
  • 1,25 dl vetemjöl
  • 100 g smält smör/margarin
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke några minuter. Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret, blanda smeten jämn. Häll smeten i en smord tårtform med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg. Ta ut kakan och låt den svalna något.
 
Topping
  • 200 g schweizernötschoklad (Marabou)
  • 7 msk grädde
  • 1 msk smör
Smält chokladen i en kastrull på spisen på låg värme. Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen. Bred toppingen på kakan och låt den stelna i kylen. Serveras kall med eventuellt vispad grädde eller vaniljglass.

Kommentarer
Postat av: A

Kakav iftar ? Ramazan je prosao. Du kanske menar vecera ?

Svar: Nej, menar iftar :) vi fastar 6 dagar i månaden efter Ramadan, då den obligatoriska fastan + dessa 6 dagars fasta i Shawwal belönas som om man fastat under ett helt år.
Nida V.

2012-09-03 @ 17:18:17
Postat av: Anonym

Mums :D

2012-09-03 @ 18:16:01
Postat av: Anna

Hej! Jag måste bara fråga hur kakan blev? Det är nämligen min tur att bjuda på fika på jobbet, så jag tänkte faktiskt baka den här kakan. Är den lika god som den ser ut? :)

Svar: Den är jättegod! Chokladen stelnar ju också på toppen sen så den blir inte sådär rinnig som den ser ut på bilden :) tycker absolut du kan bjuda på denna, den blev en hit bland de som smakade den när jag bakade den iaf!
Nida V.

2013-02-25 @ 11:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0