chicken tikka masala (enkel)

 
För ett år sedan gjorde jag en av mina indiska favorirätter - chicken tikka masala - från grunden första gången. Receptet la jag upp här. Frågan är nu, varför har jag bara gjort den en enda gång?! Jag minns inte ens hur det smakade. Snart ska jag göra rätten från grunden igen men fram tills dess gjorde jag en mycket förenklad version enligt nedan, funkar också bra till matlådan eller kvällsmaten när man vill slänga ihop något snabbt.
 
Tips; Little India i Kista serverar halal-kyckling och jag vet inte hur många gånger jag smaskat i mig deras tikka masala med nybakat naan-bröd. To die for! Och hur man än gör så tycker jag aldrig man får till samma smak hemma (följer man receptet nedan smakar det inte alls lika gott). Vad har de för hemlis i restaurangbranschen, mån tro?
  • 500 g kycklingfilé
  • 1 påse Tikka Masala Spice Mix
  • 1 msk smör/margarin
  • 1 dl vatten
  • 2 dl creme fraiche (15% använde jag)
Tärna kycklingen grovt. Stek i smör eller margarin på medelvärme. När kycklingen är klar - häll över kryddmix och vatten. Rör ner creme fraiche och låt puttra 2-3 minuter under lock på svag värme. Servera med basmatiris.

Kommentarer
Postat av: Maja

Du borde börja skriva för hur många personer receptet är för!

2013-05-01 @ 10:23:27
Postat av: Nancy

500g, hur många kycklingbitar är det då ca?

Svar: Beror på hur stora dem är.. men ca 2-3 stora kanske.
Nida V.

2013-05-12 @ 16:17:37
URL: http://nelturk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0