vitostfyllda smördegstrianglar

 
Jag hade ett paket jufke i kylen som jag hade tänkt skulle komma till användning, men istället för att göra den klassiska slagana pita improviserade jag ihop något annat och gott blev det. Inte minst väldigt söta format på dessa triangelsirnice, haha. Jag använde vitost men annan liknande ost går säkert också bra. Det är en väldans massa bilder länkade i det här receptet ska ni veta, allt för att underlätta för er!

Pensling

  • 75 g margarin
  • 1 dl vatten
  • 1 dl olja
  • 1 tsk bakpulver
Rör ihop alla ingredienser till penslingen i en kastrull och låt puttra på en platta tills margarinet smält samt en liten stund efteråt.

Fyllning

  • 3 ägg
  • 450 g vitost, ca (ex. den här eller den här)
  • 0,25-0,5 dl creme fraiche
  • 0,75 msk olja
  • Salt vid behov

Vispa ihop ägg i en bunke för hand. Smula sönder osten med gaffel och rör ner den i bunken tillsammans med en klick creme fraiche och olja. Salta efter smak och behov (obs - oftast är vitosten tillräckligt salt så salt behövs ej).

Ihopsättning

  • 500 g bosnisk filodeg/jufka (bild)

Sätt ugnen på 200 grader och smörj in en långpanna med olja. Rulla ut jufke försiktigt och dela dem sedan på längden i två (bild). Ta nu en åt gången och pensla över med "penslingen". Vik sedan en tredjedel av jufkan från vänster mot mitten och pensla (bild). Vik över den andra tredjedelen från höger mot mitten och pensla, lägg sedan en sked fyllning längst upp (bild). Vik upp hörnet över fyllningen mot kanten så att en triangel bildas (bild). Fortsätt vika ned hela vägen, varje gång åt motsatt kant (bild), och håll triangel-formen tills du får ett färdigt triangel-kuvert. Lägg på plåten och pensla över (bild). Upprepa detta tills alla är klara och ställ sedan in i mitten av ugnen i ca 15 min.

Det är lite pyssligt, effektivast är om man t.ex. lägger tre stycken bredvid varandra och sedan gör samma steg på varje innan man fortsätter med nästa tre osv. Glöm inte att pensla över dem alla när de väl ligger på plåten. När de är färdiga kan man lägga en klick creme fraiche/gräddfil över varje och ställa tillbaka plåten in i den varma ugnen så det smälter fint över trianglarna.


Kommentarer
Postat av: EMINAS.se

åh, så gott! Åt något liknande idag faktiskt! Köpte ett paket med mini sirnice på Lidl efter att jag hört mycket positivt om dem. Tror ett paket kostar runt 20-30kr. Finns dessutom mini zeljanca, och stor sirnica som man bara lägger på plåten. Jättebra att ha hemma när man inte hinner laga mat eller bara är allmänt lat, sen bara lägga in det 10 min i ugnen sen är det klart :-) haha

2013-04-26 @ 23:21:21
URL: http://eminas.se
Postat av: lamija

Det häääääär vill jag ha nästa gång! Zasuci rukave i pripremi se.

Svar: Samo ti meni dodji pa ce biti svega <3
Nida V.

2013-04-27 @ 17:36:50
URL: http://lamijasljivo.blogg.se
Postat av: Bina

Hej Enida!
Jag tänkte fråga om du kunde tipsa om bra ilahije? Tacksam för svar. Hälsningar från Bina :)

Svar: Jadå jag har många favoriter! Beror dock på lite vad man är ute efter.. finns mycket "stilar". Hor Rejjan, hor Kewser, hor Hazreti Hamza.. exempel på några körer som har en hel del bra ilahije - youtube dem och kika runt! Kommer inte på någon specifik ilahija just nu men typ Hor Djulistan - Smiraj srca mog och Hor Mosus - Zbog tebe är några utöver de körer jag rabblat upp och deras ilahije. Annars är youtube en bra samlingsplats för ilahije så det är bara att leta sig fram :)
Nida V.

2013-04-27 @ 21:46:33
Postat av: Aisha

liknar sambosa :)

Svar: Åååh sambosa! Sugen jag blev nu.. kako bi voljela da znam to praviti.
Nida V.

2013-04-28 @ 09:59:29
URL: http://akeys.blogg.se
Postat av: Sabina

Dina recept dödar mig! hahahah checkar alltid in till din blogg kad sam gladna! :(. Jesil ikad probala kvrgusu? Ne znam ako se to u vasem kraju jede. Al je as gott

Svar: Nije to bas poznato u nasem kraju haha al znam sta je, har ingift släkt från den delen av Bosnien där kvrgusa är känt :D imas li mi neki dobar recept da probam i ja to napraviti?
Nida V.

2013-05-03 @ 00:25:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0