ryska hattar (ahmedije)

 
Till bajram bakade jag dessa godingar, som både är en fröjd för ögat och magen. De är pilliga att göra och tar lite tid samtidigt som de sedan försvinner i ett nafs, men det är såå värt. På bosniska har de många olika namn: ahmedije, ruske kape, subare eller subarice osv - vad säger man, kärt barn har många namn?! Själv tycker jag de är mest lik en ahmedija (bild) och kallar dem också därefter. Men på svenska får det bli ryska hattar.
 
Receptet ger ca 10 stora som på bilden, dvs som man får av ett normalt dricksglas, men man kan göra mindre och fler om man vill. Ett tips är att börja med fyllningen, då den ska kallna helt, och därefter kakbottnet.
 
Kakbotten
  • 4 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl olja
  • 1 dl varmt vatten
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2,5 msk kakao
Sätt ugnen på 180 grader. Separera äggulorna från äggvitorna. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vispa äggulor och socker pösigt, rör ner olja och vatten. Blanda ihop mjöl, bakpulver och kakao och rör ner i äggulesmeten. Rör till sist ner äggvitorna och rör till en jämn smet. Häll i en smord eller pappersklädd plåt, ca 35x26. Grädda 20-25 min mitt i ugnen. Låt svalna. Skär sedan ut runda kakor med hjälp av ett glas.
 
Fyllning
  • 5 dl mjölk
  • 8 msk vetemjöl
  • 4 msk socker
  • 1,25 msk vaniljsocker
  • 250 g margarin
  • 3 dl florsocker
Blanda mjöl med ca 1 dl mjölk. Koka upp resten av mjölken med socker samt vaniljsocker under omrörning. Häll i mjölblandningen när mjölken kokat upp, låt sjuda tills det tjocknat under ständig omrörning. Låt svalna helt. Vispa margarin med florsocker och vispa sedan ner i den kalla fyllningen.
 
Glasyr och ihopsättning
  • 2,5 msk olja
  • 100 g mörk blockchoklad
  • Kokosflingor
Dela varje rund kaka mitt itu. Bred på fyllning på en halva och lägg på andra halvan, bred sedan på fyllning runt om kakan och även kanterna på toppen (för att "rama in" toppen). Rulla sidorna samt kanterna i kokos. Smält choklad och olja på svag värme under omrörning för att det inte ska brännas vid. Toppa kakorna med chokladglasyren. Förvara i kylen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åååh du är BÄST! Tack! :D så länge jag velat göra dem här men inte vågat haha aldrig hittat bra recept men dina recept är bäst, ska testa i veckan!

2013-08-11 @ 22:49:50
Postat av: M.

Hej Enida! Du hade ett recept förut på din gamla blogg som jag gärna skulle vilja ha! Det va en kaka med kokskräm! Man gjorde först en botten sen så hade man på kokskräm å sen på med smet! Hoppas du förstår vad jag menar! Vore snällt om du ville skriva om den! Så fruktansvärt god!:)

Svar: Hmm, minns faktiskt inte vilket du menar, men ska kolla igenom bland mina gamla recept på datorn och se om jag hittar så postar jag den i kommentarerna här senare isåfall! :)
Nida V.

2013-08-27 @ 14:14:49
Postat av: Eli

As salamu aleikum!
Jag gjorde dessa god bitar igår, och de blev verkligen en hit här hemma med! Hehe! Tack för receptet, de blev super. Nästa gång funderar jag på att göra de i små rutor ist, bara för att prova! :-)

Svar: Wa aleikumu salam. Vad roligt att de blev en hit ;) ja det kan man ju också göra, dock tycker jag de är finast såhär runda blir liksom som små minitårtor hehe.
Nida V.

2013-08-29 @ 11:08:15
Postat av: nida

M: Nu kom jag på vilken du menade, kokosove kocke måste det ju vara. Efter lite febrilt letande hittade jag faktiskt receptet också! ;) jag har det dock nedskrivet bara på bosniska fast har gjort om måtten till svenska också där det behövdes ser jag.

Biskvit:
• 4 jaja
• 12 žlica šećera (knappt 2 dl)
• 12 žlica brašna (ca 3 dl) + 1 prašak za pecivo (ca 2 tsk)
• 1 dl mlijeka
• 1 dl ulja
• 2 žlica kakaa (ca ½ dl)

Krema:
• 1/2 l mlijeka
• 10 zlica šećera (ca 1½ dl)
• 3 žlice brasna (ca 1 dl)
• 100 g kokosa

Čokoladna glazura:
• 150 g čokolade za kuhanje
• 50 g margarina
• 2 žlice mlijeka
• kokos u prahu za posipati

Biskvit:
Izmiksaj 4 jaja u snijeg (bjelanke), dodaj zumanjke. Dodaj secer, ulje i brasno s praskom. Smjesu podijeli u dva dijela i u jedan dodaj kakao i mlijeko. Prvi dio tijesta (zuti ili crni po zelji) uliti u tepsiju (25x35 cm) namazanu s maslacom i pobrasnjenu. Zapeci malo, ne skroz (ca 10 min).

Krema:
U medjuvremenu zakuhaj mlijeko sa secerom, brasnom i kad se malo zgusne dodaj kokos. Mijesaj dok ne zakuha i zgusne se.

Biskvit:
Iz rerne izvadi tijesto koji je napola pecen. Preliji prekrij ga ravnomjerno kremom. Na kremu rasporedi drugi dio biskvita. Vrati u rernu da se ispece do kraja (na 180c oko 40 min).

Glazura:
Pecen kolac po želji preliti glazurom, sačekati da se na pola ohladi i posuti kokosovim brašnom.

Note; lite mer av allt eller lite mindre bakplåt för att få dem större i höjden .

2013-08-29 @ 14:11:01
URL: http://nivran.blogg.se
Postat av: M.

Ooh! Det va den! Hvala ti puno! :)

2013-08-29 @ 21:03:49
Postat av: M.

När jag gör fyllningen blir det klumpar i krämen när jag häller i mjölblandningen trots att mjölken kokat upp. Vet du vad det kan bero på?

Svar: Blandar du mjölen noga med lite kall mjölk innan? För klumpar den inte sig då ska den inte klumpa sig när du rör ner den i resten av den upphettade mjölken heller.
Nida V.

2013-12-24 @ 23:00:04
Postat av: M.

Jag tog mjöl + 1dl mjölk och blanda noga och blev ändå klumpar. Sedan tog jag mjöl och mjölk och vispa det så det blev helt slätt inte en enda klump och ändå blev det klumpar..

Svar: Hmm, alltså när man vispar ner mjölet i lite kall mjölk ska det inte vara klumpar alls och sedan när man rör ner det i den varma mjölken ska man röra ständigt - gjorde du det? Annars vet jag faktiskt inte vad det är som blir fel..
Nida V.

2013-12-26 @ 23:30:23
Postat av: .

Ja, jag gjorde det men hjälpte inte riktigt får väl prova mig fram nästa gång :) tack ändå!

2013-12-29 @ 22:09:09
Postat av: Nadia

Selam, alltså ser verkligen fram emot och testa detta receptet. Dina bloggrecept ser för övrigt riktigt lockande ut. Kommer nog ta en hel del inspo härifrån. Hvala <3

(Btw, rätta mig om jag har fel men antar att det är vår Bemuf Enida som står bakom bloggen. Coolt!)

2017-10-18 @ 09:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0