chokladkladdkaka med daimgrädde och jordgubbar

 
Den här var riktigt i min smak måste jag säga, men väldigt mäktig - kaloribomb till max! Kladdkakan är en lyxig en med riktig choklad (och det mycket) istället för kakao. Jordgubbar på är ett måste, helst så mycket jordgubbar som det bara går, annars blir det för sött och chokladigt - tycker till och med jag.
 
Chokladkladdkaka
  • 200 g mörk choklad
  • 200 g smör/margarin
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 krm salt
  • 2,5 dl vetemjöl
Sägg ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund tårtform (ca 24 cm). Bryt chokladen i mindre bitar och smält tillsammans med smöret i en kastrull på svag värme. Ställ åt sidan. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Rör ner chokladsmeten. Vänd ner salt och mjöl, rör så den blir slät. Häll i smeten i formen jämnt och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Låt kallna helt (ställ i kylen), annars smälter grädden när du brer på den.

Daimgrädde
  • 3 dl vispgrädde
  • 1,5 msk kakao
  • 1,5 msk florsocker
  • 2 st dubbeldaim
  • Jorgubbar för dekoration
Vispa grädden hårt tillsammans med kakao och florsocker. Krossa 3/4 av daimen och blanda försiktigt ner i grädden. Bred ut grädden över kakan. Krossa resterande daim, garnera kakan med jordgubbarna och strö över daimen. Ställs kallt.

Kommentarer
Postat av: H

Hej,

nu är jag i farten igen men dina recept är de enda som funkar för mig. :)

Jag kan inte kommentera ditt första tårtinlägg och måste fråga hur mycket marsanpulver man ska använda?

http://nivran.blogg.se/2012/february/jordgubbstarta.html#comment

Svar: Vad roligt att mina recept funkar iaf ;) jag vet inte riktigt, du har måtten på baksidan av förpackningen för vaniljsås respektive vaniljkräm så du kan ju testa med de måtten för vaniljkräm. Som det står i receptet hade jag i pulver allt eftersom tills jag fick en fast vaniljkräm (får ju inte vara rinnig liksom), pröva dig fram, det kan inte gå så fel.
Nida V.

2013-05-14 @ 21:43:10
Postat av: S

Hej!
Eftersom du är så haj på detta med goda recept så tänkte jag slänga en fråga till dig:)
Vad skulle du ge för tips till en tårta/bakelse, av något slag, som man skulle kunna ge som "avskedsfika" i samband med att man slutar sitt jobb/praktik? Vad för gott passar sig då som alla oavsett smaklökar kan gilla?Tacksam för svar:)

Svar: Hmm, det beror lite på vilken typ av kakor du vill bjuda på. Ska det vara tårt-liknande, eller någon bakelse, eller en torr-kaka etc.. jag tror att något i kombo med choklad brukar gå hem hos de flesta iaf. Vill du köra tårtliknande kan jag rekommendera min brownietårta, recept finns på bloggen, ser väldigt lyxigt ut dessutom fastän det inte är lika avancerat som en vanlig tårta som man gör från grunden!
Nida V.

2013-05-20 @ 21:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0