vaniljbullar

 
Receptet ger ca 22 st. 
 
Vaniljkräm
  • 2 dl mjölk
  • 5 msk marsanpulver, ca
Vispa ihop mjölk och marsanpulver till en vaniljkräm.
 
Bullar
  • 50 g jäst
  • 100 g smör/margarin
  • 3 dl mjölk
  • 0,5 tsk salt
  • 1 dl vit sirap eller 1 dl strösocker
  • 1 l vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke. Smält matfett i en kastrull på svag värme, tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarm (37 grader). Häll degvätskan över jästen och rör om så att den löser sig. Tillsätt salt samt socker eller sirap. Tillsätt det mesta av mjölet luftigt och arbeta degen länge tills den blir blank, smidig och släpper kanterna. Jäs under bakduk i ca 30 min till dubbel storlek. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord, tillsätt mer mjöl vid behov. Dela degen i två delar. Rulla ut en bit till en längd och dela den i 11 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 15 minuter. Gör en grop i mitten av varje bulle och fyll med vaniljkräm. Låt bullarna jäsa ytterligare ca 10 min. 
 
Pensling och garnering
  • 1 ägg
  • 35 g smör/margarin
  • 1 dl strösocker
Värm ugnen till 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-8 min. Efter gräddningen: smält smöret och pensla bullarna med det och doppa sedan i strösocker. 

Kommentarer
Postat av: Turk på burk

Testade dessa här om dagen, masaallah dom blev toppen!

2013-09-27 @ 21:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0