mormors lokum

 
En typisk bosnisk kaka som kallas för bosanski lokum eller gurabije. Det här är ett mormorsrecept såklart, hos min nana finns alltid nybakade lokumi (som jag älskade att doppa dem i mammas kaffe när jag var liten). Och såklart har bosniska nane inget recept utan "mäter med ögat" så måtten har jag fått uppskatta själv när jag stod bredvid när hon bakade. Ingen kan göra som hennes men försöka går ju och idag testade jag för första gången själv.
 
Mina blev för tunna, de ska vara högre. Vet inte vad som hände för jag tyckte de såg bra ut när jag formade dem haha men de plattade ihop sig och växte mer på sidorna istället för på höjden. Ställde dem för långt från varandra antar jag, så ett tips är att ställa dem tätt så de mest kan växa uppåt.
 
Till ca 20 st behövs:
  • 225 g rumsvarmt margarin
  • 1 litet ägg
  • 2,75 msk olja
  • 1,25 dl socker
  • 6-7 dl vetemjöl, ca
  • 1,5 tsk bakpulver
Lägg margarinet i en bunke, värm en aning i mikro (det är ok om den börjar smälta). Tillsätt ägget samt oljan och rör om med träsked, vispa vid behov. Rör ner socker. Blanda vetemjöl med bakpulver och tillsätt stegvis, inte all mjöl på en gång, samtidigt som du rör. När degen börjar bli fast, fortsätt arbeta och knåda den med handen. Degen ska varken vara för mjuk eller hård, ungefär som en formbar mördeg, tillsätt alltså mjöl efter behov. När degen är klar är det dags att forma dem, rulla först till bollar och tryck sedan ut dem försiktigt mellan handflatorna, man kan också göra dem runda om man vill. Gör ett litet streck på ovansidan med en vanlig bordskniv. Lägg på en ugnsplåt (behöver ej smörjas). Värm ugnen till 225 grader och ställ in dem. Sänk värmen genast till 200 grader. Efter 7-9 minuter, sänk till 175 grader och grädda tills de är klara. Strö över strösocker medan de fortfarande är varma. Låt svalna.

Kommentarer
Postat av: Spinne

Hej!

Läst din blogg i många år och skrollade nyss förbi en länk på Facebook och trodde det var du:

http://radiosarajevo.ba/novost/147678

Sen insåg jag att det inte var det med tanke på att de i artikeln bor i USA haha. Dubbelgångare!! Ni liknar jättemycket på bilden i alla fall :-)

Svar: Tycker du?! Ser inga likheter alls haha :P
Nida V.

2014-04-09 @ 17:06:09
Postat av: Sabina

Hej :) har nog aldrig kommenterat innan men jag är stammis på din blogg. Vet inte hur många gånger jag har gjort kifle från din blogg och rafaelo kakan, gör den typ varje gång vi ska få gäster :) och alla älskar den och frågar efter recept och då hänvisar jag till din blogg så klart ;) . Har provat en massa recept och det är alltid kul med lite inspiration så hoppas du fortsätter lägga ut fler recept. Jag tror inte att jag är den enda som uppskattar dem :)
Kram

2014-04-11 @ 22:55:42
Postat av: Merima

Detta ska jag prova ikväll! Tack för du lagt upp recept!

2015-08-24 @ 18:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0