oreotårta

 
Hittade detta recept för ett lååångt bra tag sen (förmodligen när jag var preggo och surfade alla möjliga recept) på en norsk blogg och var tvungen att skriva ner det. Sen har jag tänkt ganska ofta på att jag måste baka den, men det har aldrig blivit av.. förrän nu. Och tur är väl det, att det till slut blev av, för den här var lite av en oreodröm! Så mäktig dock - en riktig sötbomb. 
 
Sen så är det en no bake cake så trots att den har många steg är den inte så jobbig att göra. 
 
Oreobotten
  • 300 g oreokakor
  • 100 g smör
Ta bort det vita från oreokakorna och lägg i en skål. Lägg nu kexen i en påse och krossa dem till smulor med tex kavel. Rör ihop smulorna med det vita i skålen noga. Smält smöret och häll det över kaksmulorna och blanda väl. Tryck ner i en rund form med löstagbara kanter, ca 24 cm. Ställ i kylskåpet. 
 
Cream cheese
  • 200 g philadelphiaost
  • 3,5 dl florsocker
  • 3,5 dl vispgrädde
  • 5 msk socker
Vispa ihop philadelphia med florsocker. Vispa grädden hårt (separat) och blanda med sockret, rör ner försiktigt i cream cheesen. Bred på hälften över bottnet. 
 
Oreobitar
  • 100 g oreokakor
Hacka oreokakorna grovt. Fördela hälften av bitarna på cream cheesen. Ställ kakan i kylskåp i 30 min. 
 
Chokladmousse
  • 250 g mjölkchoklad
  • 1 ägg
  • 2 msk socker
  • 3 dl vispgrädde
Smält chokladen över ett vattenbad, låt svalna. Vispa under tiden ägg och socker pösigt. Vispa grädden hårt vid sidan om. Blanda äggsmeten och grädden tillsammans, ha sedan i chokladen och blanda väl men försiktigt. Rör i andra hälften av kakbitarna i moussen. Bred moussen över kakan och ställ i kylen ytterligare 1 tim. Bred sedan över resten av cream cheesen. 
 
Garneringsförslag: oreokakor och riven vit choklad. Låt kakan stå svalt, helst i ett helt dygn innan du lossar kanterna, skär den i bitar och hugger i! Jag tycker den blev godare ju längre den fått stå faktiskt - dock så finns det ju en viss gräns innan den börjar gå åt det andra hållet.. 

Kommentarer
Postat av: Aldina

OMG jag dreglar när jag ser denna!!!

Ps har ett tips på en riktigt kod turkisk linssoppa som du borde testa. 1,5 l vatten och 3 buljongtärningar kokas upp. Sedan tillsätter du 2 dl röda linser, 2 msk risk, 1-2 potatisar och 2 morötter. Detta låter du koka, när det är färdigkokt och mjukt så stavmixrar du allt och häller på lite mynta och paprikapulver (om ni gillar starkt kan man även lägga in cayennpeppar). Med lite nybakat bröd så slår den allt :)

Svar: Ooh jag älskar linssoppa. Så detta ska definitivt provas! Tackar för tips! :D
Nida V.

2014-09-04 @ 07:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0