chokladkaka med yoghurt

 
En chokladkaka utan ägg; enkel, mjuk och god! Receptet hittade jag här.
 
Smet
  • 4 dl mjöl
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1,5 msk kakao
  • 3 dl socker 
  • 4 dl yoghurt naturell (filmjölk går också bra)
  • 1 dl olja
Sätt ugnen på 220 grader. Blanda mjöl, bikarbonat, kakao och socker i en skål. Tillsätt yoghurt och olja och vispa med elvisp till en slät smet. Klä en rund tårtform 26 cm (vanlig plåt funkar också) med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda ca 30 min tills den är helt torr i mitten.  
 
Glasyr
  • 7 msk socker 
  • 10 msk mjölk
  • 100 g osaltat smör
  • 100 g choklad
Smält ihop alla ingredienserna i en kastrull och låt sjuda på låg värme tills glasyren blandats väl och tjocknat en aning. Medan kakan fortfarande är varm, skär upp önskade rutor och häll över glasyren. Låt svalna helt så den suger åt sig glasyren. Strö ev. över något valfritt, krossad kex hade jag och var supergott till. 

Kommentarer
Postat av: jag

är kakan safttig?

Svar: Jo.. Mer mjuk och kladdig än just saftig!
Nida V.

2014-03-27 @ 14:16:28
Postat av: Anonym

Hej :) Du skriver att man ska grädda tills kakan är torr - men din ser ju supersaftig ut?! Hehe

Svar: Det är för att man "dränker" in den i glasyren sen :) men själva kakan ska vara torr o inte kladdig när den är färdiggräddad, sen blir den kladdig när den suger åt sig glasyren!
Nida V.

2014-03-28 @ 08:49:28
Postat av: Büsra

Assalamu aleykum! Det är första gången jag är inne på din blogg och jag måste bara säga att jag älskar den! Ma shaa Allah good job sis! Tack för en riktigt underbar blogg! Jag kommer definitivt att utnyttja recepten som du lagt upp här in shaa Allah ^^

2014-03-28 @ 23:51:19
Postat av: Anonym

Måste först börja med att säga att din blogg är den bästa och ända matbloggen jag följer, fortsätt med dina grymma recept!
Funkar det lika bra med bakpulver istället för bikarbonat i kakan?

2014-04-03 @ 22:27:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0