äppelkaka

 
 
Bakade denna när jag och hubby hade plockat lite äpplen för ett tag sen. Jag använde dock en lite större form än vad jag egentligen skulle så jag borde ha dragit ner på gräddningstiden, eller ökat lite i receptet, kändes lite torr.. men den blev god ändå.
  • Äpplen
  • 50 g smör
  • 1,5 dl socker
  • 1 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 0,5 dl vatten
  • Pärlsocker, socker & kanel
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt smör, vatten och mjölblandningen i smeten. Smörj en ugnsform med löstagbara kanter och häll ner smeten. Skala och klyfta äpplena. "Damma" av dem i socker och kanel och tryck sedan ner i smeten. Strö över pärlsocker. Grädda i 175 grader på nedersta gallret i ca 40-45 min.

Servera med vaniljsås/vaniljvisp eller glass! 

Kommentarer
Postat av: besiima

Ja bi rekla da je dovoljno 30-35 min za taj kolac :-)

2014-10-03 @ 19:25:45
URL: http://hube.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0