kanellängd

 
Tre sorters kakor bjöds det på hos oss till bajram och en av dessa var kanellängder. Precis som köpta fast ännu bättre såklart, som alltid med hembakat :) tidigare har jag bakat en annan sorts längd, vetelängd med vaniljkräm och sylt, som var så omtyckt den med. Receptet ger 2 st längder.

Deg

  • 3 dl mjölk
  • 1 tsk kanel
  • 50 g jäst
  • 1,5 dl socker
  • 0,5 tsk salt
  • 150 g rumsvarmt margarin
  • 1 ägg
  • 10 dl vetemjöl, ca
Värm mjölken och kanelen i en kastrull fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke. Häll över mjölkblandningen och rör om tills jästen löses upp. Rör ner socker, salt, smör och ägg. Rör ner vetemjöl, lite i taget och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under duk ca en timme.
 

Fyllning

  • 150 g rumsvarmt margarin
  • 1 msk kanel
  • 1 dl socker
Rör ihop socker, margarin och kanel. Låt stå i rumstemperatur så blir det lättare att bre ut sedan. Knåda degen och dela den därefter i två bitar. Kavla ut varje deg till två rektangulära kakor, ca ½-1 cm tjocka. Bred på fyllningen och rulla ihop (långsida till långsida). Lägg längderna bredvid varandra på bakplåtspapper i en långpanna. Klipp/skär djupa jack i rullen med ca 1,5 cm mellanrum (här finns en bra video som förklarar hur). Vik varannan bit åt höger och varannan åt vänster. Låt jäsa under duk ytterligare 45 min minst.
 
Garnering
  • Pärlsocker
  • 1 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Pensla längderna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gör du degen i bakmaskin? Vilken använder du sig av isf? :)

Svar: Nej, jag gör degen för hand :)
Nida V.

2013-10-18 @ 11:00:56
Postat av: :$

Eselamualejkum ! Jag har en fråga som inte är angående denna goda kanellängd ,utan min fråga är finns det något speciellt man ska säga när man gör dua (när man vill be om ngt ) och något mer tips . Tack i förhand ! :)

Svar: We alejkumu selam. Jag återkommer med svaret på denna fråga inshaAllah så fort jag fr tid :)
Nida V.

2013-10-18 @ 20:02:13
Postat av: Anonym

Nida vet du vad man kan servera sockerkaka till grädde? vaniljglass? frukt? Jag tänker baka en med vet inte vad jag ska servera till :)

Svar: Sockerkaka är ju gott bara som det är med te eller kaffe men vill man servera med något skulle jag definitivt göra det med vaniljglass & bär till, typ hallon :D
Nida V.

2013-10-21 @ 13:13:19
Postat av: Anonym

Sutra cu ovo da pravim😄 nekoliko recepata vec je isprobamo i super sa zadovoljna. Hvala punoooo.

2014-03-08 @ 00:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0