punjeni čupavci (fyllda čupavci)

 
Alla känner väl till vad en cupavac är. Här är receptet på vanliga. Men nu har jag bakat fyllda sådana och YUM. De försvann på ett ögonblick! Det bästa brukar jag tycka är chokladen runtomkring. Well, nu får man choklad innuti också.. hur bra som helst ju haha. Detta receptet skiljer sig från mitt andra då sockerkaksbottnet är helt mjölkfritt och istället innehåller massor med ägg. Men det smakade ungefär likadant tycker jag :)
 
OBS; Jag använde en plåt som var lite större än jag angivit i receptet och tyckte att bottnen blev något för tunn. Jag skulle vilja haft den lite tjockare så därav rekommenderar jag måttet i receptet, den får vara lite mindre men gärna inte större. Hur mycket smet det blir beror också av storleken på äggen, så använd gärna stora ägg eller fler om de är små.
 
Botten
  • 9 stora ägg
  • 2,5 dl socker
  • 1 nypa salt
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk vaniljsocker
Värm ugnen till 180 grader. Vispa äggen med elvisp länge (ca 5 min). Tillsätt socker och salt och vispa ytterligare några minuter. Rör ihop mjöl med bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i smeten, vispa helst inte eller så lite som möjligt. Häll ut smeten i en plåt (ca 25x35), klädd med bakplåtspapper i botten (smörj in kanterna). Grädda i ca 15-18 minuter. Låt svalna och skär sedan igenom bottnet mitt itu med tråd eller kniv så att du får två tunnare bottnar. 
 
Fyllning/glasyr
  • 2,75 dl mjölk
  • 2 dl socker 
  • 75 g margarin
  • 250 g mörk blockchoklad
  • 3 msk hett vatten
  • 200 g riven kokos
Häll i mjölk, socker och margarin i en kastrull. Värm och låt koka upp. När det kokat upp, ta bort från plattan och lägg ner chokladen (delad i bitar), rör om tills den smält. Bred över fyllningen över båda bottnar. Lägg sedan ihop bottnarna igen på varandra. Skär kakan i rutor. Rör ner lite hett vatten i fyllningen om den är för tjock. Doppa sedan varje kaka i glasyren som är kvar och rulla därefter i kokos. Låt svalna. Förvaras i kylskåp men ätes med fördel rumsvarmt.

Kommentarer
Postat av: Heej, jag ääääälskar din blogg, ska du inte fortsätta blogga?

Heej jag ääälskar din blogg, ska du inte fortsätta blogga?

2016-08-10 @ 11:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen

RSS 2.0