ugnsbakad kyckling a lá nida


- Kycklingfiléer
- Flytande Milda margarin
- Kryddor (salt, peppar, paprikapullver, grillkrydda osv)
- Couscous
- Paprika
Under tiden: tillaga couscousen enligt anvisningarna på paketet. Skär en stor paprika i små bitar och stek det några minuter i smör i en stekpanna. Jag hällde på lite med gurkmeja så allt får en liten gul färg sen, men det är inte alls nödvändigt. När couscousen är klar, blanda med paprikan (i stekpannan eller direkt i en skål).
Servera med turkisk yoghurt och njut.
frukostbullar
Eftersom det alltid blir snabbfrukost på vardagarna blir det lyxfrukost till helgerna (ustipci, våfflor, pannkakor, omelett och annat gott) och idag blev det nygräddade frukostbullar/småbröd/småfranska. Kärt barn har många namn. Recept för ca 12 sådana:
- 3 dl fingervarm mjölk
- ½ paket jäst (eller 1 msk torrjäst)
- 2 msk olja
- 1 tsk salt
- 1 tsk socker
- 7-8 dl vetemjöl
- Ägg för pensling samt frön för garnering
Torrjäst: blanda samman de torra ingredienserna först och rör sedan ner mjölken.
Smula ner jästen i en bunke och värm mjölken fingervarm, häll över jästen och rör om tills den löses upp. Tillsätt olja, salt och socker. Rör ner vetemjöl och arbeta till en smidig deg. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 60 minuter. Knåda och forma 10-12 runda bullar av degen på mjölat bakbord. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla med ägg och strö över valfria frön. Grädda 10-15 min.
Tips: jag brukar göra allt fram till plåtbiten på kvällen och sedan lägga hela plåten med bullarna i kylen så att de jäser sakta över natten. Ju varmare det är desto snabbare jäser det, så genom att ställa dem i kylen går det sakta och de är färdigjästa först på morgonen! Sedan gräddar jag dem och får dem nybakade till frukost utan minsta ansträngning.
Bregott på det (älskar hur det smälter på varmt bröd), ost, skivad kalkon, paprika och salladsblad. Eller något annat gott som man har i kylskåpet..
oreo mud cake deluxe



Botten:
- 150 g smör
- 3 dl socker
- 1 dl kakao
- 2 tsk vaniljsocker
- 2 ägg
- 2 dl vetemjöl
- 1 förpackning Oreokakor
- 300 g vit choklad
- 100 g mörk choklad
- 100 g rumsvarmt smör
- 1-2 dl grädde
- 1 förpackning Oreokakor Mini
- 1 påse Marshmallows Mini (kan ersättas!)
- 1 dl chokladsås
människans tapperhet: att överleva sin existens

Vi avsäger oss från vilja, önskan, längtan. Vi ger upp det våra hjärtan begär och vi avstår från det som känns svårast att avstå från. Vi lämnar stigar där fötterna vill vandra och vi vänder blicken från det vi älskar att beskåda. Allt detta för det förflutnas och det framtidas skull. Det är endast våra drömmar som är så fria, breda och djupa i den grad som vi klarar av att ge den dimensioner. Det är en tröst, det är något fint vi har att klamra oss fast vid när förnuftet övertygar hjärtat att släppa taget om det som vi åtrår, eller när vi förbjuder oss själva att ro på vidden av tankarnas frihet.
Så vi anstränger oss. Vi försöker undvika att tänka, begrunda och älta vårt förflutna. Vi tycker inte om det, den där känslan av maktlöshet, hinder och ofullkomlighet, känslan av tyngd och börda när vi inser hur många felsteg vi tagit i livet, eller hur många människor som vi har sårat genom våra handlingar, eller, framförallt, hur många människor som har sårat oss. Alla bär vi dem. Ärren av förflutna band, krossad vänskap, misslyckade äktenskap, trassliga relationer - till oss själva eller andra. Alla bär vi spåren av glömda begär, förlorat hopp, bortslarvade drömmar. Alla har vi ögonblick som bryter ner oss till tystnad, stormen som kom så plötsligt. Ärr, rynkor, spår, sår. Alla har vi dem. Under skinnet. På skinnet. Synligt. Dolt. I ögonen, i hjärtat. Bakom ett leende, i en salt droppe i ögonvrån. Vi tampas med nostalgin, och ingen vågar egentligen bekänna det.
Vi fokuserar på framtiden, inte lika begränsad som vårt nu, men mer avlägsen än någonting annat. Vem kan garantera att morgondagen gryr? Det är ändock en lugnande känsla, för när vi tänker på vår framtid och ovissheten den medför känner vi en trygghet - vi vet i alla fall att någonting väntar oss. Någonting vi kan förändra, kanske rätta till, möjligen förenkla. Nya vägar vi kan vandra. Vägar som kanske, kanske, kanske leder rätt nästa gång. Nästa gång är alltid en bättre gång, tror vi. Och bagaget som vi har med oss; bagaget från den svunna tiden som ligger långt bakom oss - fyllt av alla möjliga känslor vi inte kan härska över - just det bagaget kommer vi att bära som en riktlinje för att nästa gång fatta bättre beslut. Trampa rätt. Såra färre människor. Undvika att själva bli sårade. Leva ett liv i någorlunda harmoni.
Och vi tror.
Vi tror på att imorgon kommer vara bättre än idag. Enbart för att natten ska vara enklare att uthärda. Enbart för att ögonlocken inte ska kännas tunga som bly när det är dags för oss att slå upp dem. Vi törstar efter utvägar, möjligheter, lösningar, svar och botemedel. Somliga av oss lever genom att komma ihåg, somliga genom att glömma. Men vi alla har någonting gemensamt. Vi alla kämpar med varje andetag vi tar för att överleva oss själva, för att överleva vårt inre.
chicken tikka masala

Man börjar med marinaden:
- 500 g kycklingfiléer
- ½ dl naturell yoghurt
- ½ citron (2 msk citronsaft)
- 2 tsk curry
- 2 tsk gurkmeja
- 2 tsk chilipulver
Masala-sås:
- 1-2 gula lökar
- Matolja för stekning
- 4 pressade vitlöksklyftor
- 3 msk riven färsk ingefära
- 1 msk curry
- 1 tsk chili
- 1 tsk spiskummin
- 2 msk tomatpuré
- 1-2 dl créme fraiche
- 2 dl vatten
Servera med ris.. och naan-bröd, äkta ska det ju vara.
lisnata pogaća


Det ni ser på bilden är den minsta plåten som är typ 19x25 cm något, dvs en mini-pogaca. Vill man ha en stor får man dubbla receptet.
- 3 dl fingervarm mjölk
- 2 msk olja
- 1 ägg
- 1 tsk salt
- ½ tsk socker
- 7-8 dl vetemjöl
- 1 msk torrjäst
- 50-100 g rumsvarmt margarin
- 1 ägg
- Vallmofrön alt. sesamfrön
vem kan kalla sig muslim?

För att kalla sig muslim behövs egentligen bara en enda sak; att avlägga trosbekännelsen om att det inte finns någon Gud utom Allah och att Muhammed är Hans sändebud (Ashadu an la ilaha ill'Allah wa ashadu anna Muhammadun rasulullah). Att kalla sig muslim bara för att man kommer från ett muslimskt land och bär ett muslimskt namn och har en muslimsk familj och firar Bajram och kanske till och med går till moskén då och då eller fastar av någon anledning - inget av det spelar någon roll för man kan INTE kalla sig muslim såvida man inte uppriktigt tror på Gud. Jag har träffat många som kallar sig muslimer men samtidigt förnekar Guds existens eller är agnostiker, och det går alltså absolut inte ihop! Förstår inte hur man tänker där överhuvudtaget. Så långt håller jag med om att man inte kan kalla sig muslim om man inte uppfyller det enda kravet som faktiskt gör en till muslim. Däremot.. avlägger man trosbekännelsen och tror på den uppriktigt (det vill säga inte bara med ord utan även med hjärtat) så, ja, man är då muslim.
En kort inflikning bara; med ovanstående (tron på Allah) följer även tron på Hans änglar, Hans böcker, Hans profeter, domedagen och tron på att allt som sker, sker med Guds vilja och tillåtelse och att Han i förväg känner till allting.
Vad man sedan gör med sitt liv är upp till varje enskild individ och det är något mellan denne och Gud. Vi små människor ska akta oss från att döma varandra, det är inte vårat jobb och ingen av oss vet vad som döljer sig i en annan människas hjärta. Endast Gud vet och Han känner till alla våra handlingar, tankar och avsikter - och endast Han har rätten att döma oss och endast Han vet vem som sannerligen är en muslim, eller inte. Ja, en muslim SKA underkasta sig Gud och följa Koranen och sunnah. En muslim ska följa de fem pelarna. En muslim ska undvika allt det som är förbjudet för oss och göra det som är påbjudet, en muslim ska undvika att synda - inte bara under Ramadan utan varje dag om året. Men jag är starkt av den åsikten att ingen har rätt att säga till någon annan att han/hon inte är muslim eftersom han/hon inte gör detta i praktiken, så länge han/hon bär trosbekännelsen i sitt hjärta.
Så mitt svar på din fråga är, ja, självklart kan man kalla sig muslim då, men är man en bra muslim? Det är en fråga vi alla bör ställa oss - inte om någon annan men oss själva. Det finns olika grader/nivåer av tro, vi kan inte gå runt och peka och säga att den som syndar så och så mycket får inte längre kalla sig muslim, för vem är vi att bestämma något sådant? Ingen av oss lever perfekta, syndfria liv. Och jag anser att vi måste kunna se det bästa i människor. Inte det sämsta. Jag har märkt att det är så typiskt bland i alla fall bosnier att döma andra och säga "Åh vad gör hon här i moskén, hon som brukar festa och dricka varje helg, ska hon nu komma hit och leka muslim?" istället för att se det från det omvända hållet; åh hon har fått upp ögonen för Islam genom att komma till moskén ikväll, må Gud visa henne den rätta vägen och göra hennes nästa steg ännu större! Om någon fastar under Ramadan men syndar resten av året - jag säger inte att det är okej men det är fortfarande någonting, där finns potential, och vem vet.. kanske Gud sänker sin barmhärtighet och förlåtelse över denna människa mer än till mig eller dig i framtiden? Med Guds vilja kanske den som man förväntar sig av minst blir en bättre muslim imorgon än den som hela sitt liv försökt praktisera Islam?
Att tänka dömande eller nedvärderande om någon annan (exempelvis det där med att "vad gör hon i moskén..") kan kosta oss mycket. Ens högfärdighet kan vara en större synd än någon annans drickande. Ett lärorikt exempel (av många); på profetens (saw) tid kom det en gång en ökänd tjuv till moskén för att be och han ställde sig bredvid en man med mycket gott rykte. Mannen med gott rykte tänkte "Vad har den här smutsiga tjuven att be för, han har ställt sig här bredvid mig och förstör mitt rykte!" medan tjuven tänkte tanken "Åh Gud, förlåt mig för att jag, som är en syndare, står här bredvid den här mannen och förstör hans rykte". När de hade bett klart kom profeten Muhammed (saw) fram till dem båda och sa: "Allah har uppenbarat för mig att ni båda två står på ruta ett nu." Gud förlät tjuvens ALLA tidigare synder och raderade den ansedda mannens alla goda gärningar, enbart på grund av tankarna de tänkte. Som sagt, sådana tankar och uttalanden kan kosta oss mycket.
Så kom ihåg, vi människor får påminna, men aldrig på ett dömande sätt. Endast Allah är den som dömer; den enda rättvisa domaren.
ćuftete u paradajz sosu



Köttbullar
- 0,75 dl ströbröd
- 1 dl vätska (vatten eller mjölk)
- 500 g nötfärs
- 1,5 tsk salt
- 1 gul lök
- 1-2 vitlöksklyftor
- 1 ägg
- 1,5 krm svartpeppar
- Paprikapulver, kött & grill-krydda
- Mjöl att rulla runt
- Rapsolja för stekning
- 4 msk mjöl
- 1 pkt passerad tomat a 500 g
- 2 msk tomatpuré
- Salt, paprikapulver, svartpeppar och en nypa socker
Servera med potatismos (eller om man nu föredrar något annat), sen återstår det bara att njuta av varje tugga.
the truth about women in islam: the birth of a female child

"Då någon av dem får höra den glada nyheten om en dotters födelse, mörknar hans uppsyn och vreden kokar i honom; han drar sig undan människorna på grund av denna [för honom] dystra nyhet [och han överväger] om han skall behålla barnet trots förödmjukelsen och skammen eller begrava det i jorden. Hur vedervärdigt är inte deras sätt att [tänka och] döma?"An Nahl, 16:58-59
Förr i tiden tillämpades en hemsk sed i många delar av världen: att mörda ett nyfött flickebarn genom att begrava henne levande. Denna sed, som inte baseras på några religiösa grunder, var speciellt vanlig i den förislamiska arabvärlden. Islam förbjöd dessa barbariska handlingar och det är tack vare Islam som utövandet av detta upphörde i arabländerna, och det var även Islam som höjde flickors/kvinnors status där. Däremot är det, tyvärr, fortfarande vanligt på andra ställen som till exempel Indien (alltså, bland icke-muslimer), där även över en miljon aborter sker årligen på foster som visar sig vara flickor!
Frågan om barns rättigheter blev inte aktuellt i västvärlden förrän under slutet av 1800-talet då Storbritannien formulerade en nationell lagstiftning som skulle skydda barn från att behandlas illa. Islam gav barn rättigheter och kritiserade illa behandling av barn redan för 1400 år sedan. Profeten Muhammed (saw) talade alltid om rättvisa och vänlighet mot barn, oavsett kön. Det kunde vara så små saker. En gång satt profeten (saw) med en följeslagare vars son kom dit, mannen kysste sin son och satte honom i sitt knä, varefter hans dotter kom men han satte henne bara vid sin sida. Profeten (saw) vände sig då till mannen och sa att han handlat orättvist, att han borde ha behandlat sin dotter likadant, kysst henne och satt även henne i sitt knä. Profeten (saw) själv älskade sina döttrar väldigt högt. Varje gång hans dotter Fatima kom in där han satt reste han sig upp, framför alla, gav henne en puss och lät henne sitta på hans favoritplats där han hade suttit. Det finns många hadither som återberättar hur kärleksfull och omsorgsfull profeten (saw) var, inte bara gentemot sina egna döttrar utan även andra barn - både pojkar och flickor, och hans handlingar är exemplariska för dagens muslimska pappor.
Födseln av en flicka anses alltså absolut inte som någon dålig nyhet, tvärtom. Profeten Muhammed (saw) sa: "Vem som helst som har en dotter och som han inte begraver levande, förödmjukar (förolämpar eller nedvärderar) henne, och inte ger sin son företräde över henne, en sådan person kommer att beviljas Paradiset av Gud." Är det ett tillräckligt bevis på att det i Islam är en plikt för föräldrarna att visa godhet, ömhet och rättvisa gentemot sina döttrar och älska dem minst lika mycket soIm sina söner - om man kan förtjäna paradiset genom att behandla sin dotter väl?
kladdkaka after eight

- 4 st ägg
- 5 dl socker
- 2 tsk vaniljsocker
- 8 msk kakao
- 3 dl vetemjöl
- 200 g smör
- 13 after eight bitar